عناوین مهمترین خبرها:

 

خلاصه سیاستی مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

دکتر سيد عليرضا مرندی، رئيس فرهنگستان علوم پزشکی، سوم اسفندماه سال 98 طي نامه اي به حضرت آیت االله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، حضرت حجت  الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رياست جمهوري، دکتر علی لاریجانی رئیس اسبق مجلس شوراي اسلامی، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر منصور غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوري، دکتر سید سعید رضا عاملی، دبیر شوراي عالی انقلاب فرهنگی، حضرت آیت االله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمدي گلپایگانی، رئيس دفتر مقام معظم رهبري، دکتر رضا داوري اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دکتر علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، خلاصه سیاستی مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به شرح ذيل ارسال كرد:

سلام علیکم

با احترام، خلاصه سیاستی مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جهت استحضار تقدیم می شود.

دکتر سید علیرضا مرندي

شرح پيوست:

فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران

خلاصه سياستي

 

عنوان: اجرائي نمودن «بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي، ابلاغي مقام معظم رهبري» در حوزه سلامت

مقدمه و بيان مسئله

بيانيه‌ي «گام دوم انقلاب» تجديد مطلع و منشوري است خطاب به ملت ايران، به‌ويژه جوانان، براي «دومين مرحله‌ خودسازي، جامعه‌ سازي و تمدن‌سازي»  كه «فصل جديد زندگي جمهوري اسلامي» را رقم خواهد زد[1].

در اولين سالگرد صدور بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي  كه در اين خلاصه سياستي بيانيه ناميده مي شود، فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي، نخستين گزارش تحليلي با رويكرد اجرائي نمودن مفاد مرتبط با سلامت در بيانيه را به شرح زير ارائه مي نمايد . در اين خلاصه سياستي، پنج اولويت اجرائي براي تحول در نظام سلامت، تشخيص داده شده است كه كليات موارد اشاره و جزئيات تخصصي هر مورد در آينده ارائه خواهد شد. اين خلاصه سياستي از جمع بندي بخشي از  ديدگاه هاي اعضاي «شوراي علمي» و «مجمع عمومي فرهنگستان»، در معاونت علمي تنظيم شده است. ايجاد و اداره بهينه نظام سلامت، از اركان ضروري و سرنوشت ساز جامعه و از مصاديق كلاني است كه عموم توصيه هاي بيانيه در آن مصداق دارد. لازمه تحقق آرمان هاي بيانيه، خاصه «مرجعيت علمي» و «تمدن سازي نوين اسلامي»، تحقق اين امور در كلان موضوع سلامت است. نتايج اين خلاصه سياستي در شش موضوع اولويت دار منتخب ارائه مي شود. در هر موضوع، برداشت اجمالي مفهومي، راهبردها و راهكارهاي كلان اجرائي و مباني ارزشي و قانوني بطور اجمال ارائه شده است. هر موضوع نياز به تبيين، شناسائي و پيشنهاد اقدامات اجرائي ، ارائه شاخص هاي رصد كلان، و پيشنهاد تقسيم كار ملي براي عينيت بخشيدن به اهداف و آرمانها و اقدامات خواهد داشت و در گزارشات بعدي به آنها پرداخته خواهد شد. 

1-تحول و اعتلا در علم،  پژوهش و فناوري سلامت

آشکارترين وسيله‌ي عزّت ملي و قدرت و توانمندي، و نيز تحقق خودكفايي و خود اتكائي در همه زمينه هاي سلامت، به ويژه در امور پيشگيري ابتدائي[2] و اوليه[3] و ارتقاي سلامت[4]، جهاد علمي  و تحول راهبردي درپژوهش هاي علوم پزشکي با رويکرد نظام نوآوري است.

  برنامه ريزي براي دستيابي به مرجعيت علمي در حوزه علوم و فنون و نيز  ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت، مرهون اهتمام به اجراي كامل و دقيق مفاد بندهاي سياست هاي كلي سلامت، بندهاي مرتبط از سياست هاي كلي علم و فناوري، نقشه جامع علمي كشور، نقشه جامع علمي سلامت، سند اسلامي شدن دانشگاه ها و ساير اسناد راهبردي حوزه علم و فناوري و پژوهش است. قانونگرائي، اجراي كامل اهداف و قوانين اصلي حاكم بر نظام ادغام يافته سلامت در آموزش پزشكي، و نيز تكميل، تعميق و بهره برداري مطلوب اين نعمت كم نظير، شناخت و هدايت استعدادها، توجه به ظرفيت هاي بزرگ مناطق مختلف كشور، ترويج الگوهاي موفق از راهبردها و راهكارهاي نافذ تحقق اين اولويت كلان است.

2-اخلاق و معنويت در سلامت و نقش آن در ارتقاي معنويات، اخلاقيات و فرهنگ عمومي جامعه

تلاش مستمر و افزاينده براي برجسته کردن ارزش هاي معنوي اسلامي از قبيل: اخلاص، ايثار، توکّل، ايمان در خود و در جامعه ، از اركان تعالي معنويت در حوزه سلامت است و در تمام شئون از سياست گذاري تا اجرا بايد تسري داشته باشد. تحول در محيط هاي علمي و دانشگاهي متناسب بااصول و ارزش هاي اسلامي، اخلاق پزشکي و آداب حرفه اي، نظير «قانون انطباق امور اداري و فني مؤسسات پزشکي با موازين شرع مقدس» و رعايت فضيلت‌هايي چون خيرخواهي، گذشت، کمک به نيازمند، راستگويي، شجاعت، تواضع، اعتماد به ‌نفس و ديگر خلقيات نيکو، ترجمان اخلاق در سلامت است. پايبندي به اصول و ارزش هاي انساني و اسلامي و تلاش براي نهادينه سازي آنها در جامعه  و آگاه سازي مردم از حقوق و مسؤوليت هاي اجتماعي سلامت خود و استفاده از ظرفيت محيط هاي ارائه مراقبت هاي سلامت براي رشد معنويت و اخلاق اسلامي در جامعه ، و ساير موارد مصرح در سند اسلامي شدن دانشگاه ها و ساير اسناد فرادست نظام هاي آموزش و سلامت. معرفي آموزه هاي نظري و الگوهاي عملي اخلاق و معنويت در دوران تمدني گذشته و خاصه معاصر، براي اعتلاي معنوي و اخلاقي راهگشا است.  اهتمام هرچه بيشتر به  معرفي و شناساندن الگوها و اسوه هاي معاصر، خاصه صحنه گردانان و ارزش آفرينان جامعه سلامت در دفاع مقدس، والاترين راهبرد تأثير گذار اخلاقي و معنوي سلامت بشمار مي رود. 

3-تحولات مديريت با رويكرد مديريت جهادي در سلامت

نظام هاي انتخاب، تعليم و تربيت و ارزشيابي مديران حوزه سلامت بايد متناسب با اصول و ارزش هاي اسلامي، اخلاق پزشکي اسلامي و آداب حرفه اي متحول شود. مديريت جهادي موجبات اعتلا و پيشرفت همه جانبه در حوزه سلامت را فراهم خواهد ساخت. مديريتهاي جهادي الهام‌گرفته از ايمان اسلامي و اعتقاد به اصل «ما ميتوانيم»  که امام بزرگوار به همه‌ي ما آموخت، كلمه رمز عزّت و پيشرفت همه جانبه و نيل به قله هاي علم و معرفت و مرجعيت در علم و فناوري سلامت خواهد بود. از مؤلفه هاي مديران جهادي «ايمان راسخ به خداوند تبارك و تعالي و انجام وظيفه براي جلب رضايت حق تعالي و اعتماد به مدد الهي»، « خودباوري، اعتماد به نفس»، «روحيه تلاش مضاعف و خستگي ناپذير و بدون چشم داشت مادي و تقدم پاداش معنوي بر حقوق مادي»، «تدين و رعايت ارزش هاي ديني مرتبط با كار و مسئوليت»، «اهتمام به علم و مهارت آموزي و كارآمدي»، «داشتن انگيزه والاي خدمت به مصالح كشور»، «انقلابي بودن، عدالت محوري، پاسخگو بودن، شفافيت، پركاري و جهادي عمل كردن» و «رعايت ارزشها و معيارهاي جهادي در انتخاب مديران زيرمجموعه و همكاران» و بسيار ي صفات و فضايل ديگر.

4-تحولات ضروري  اقتصاد سلامت  با رويكرد اقتصاد مقاومتي

اقتصاد قوي، نقطه‌ي قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذيري و نفوذناپذيري کشور است و اقتصاد ضعيف، نقطه‌ي ضعف و زمينه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّيات و معنويات بشر، اثر ميگذارد. اقتصاد در حوزه حياتي سلامت بايد قوي، مولد، درون زا و داراي همه مؤلفه هاي اصيل اقتصاد مقاومتي باشد. در نظام اقتصادي سلامت، توجه خاص به اولويت پيشگيري و بهداشت و موضوع مهم مديريت از اهميت مضاعف برخوردار است و مديريت صحيح در بكارگيري منابع در رويكرد «نظام سلامت مقاومتي»، تضمين كننده غلبه بر كاستي ها و تحريم ها و حوادث غير مترقبه و تأمين كننده نيازهاي سلامت مردم در همه شرايط خواهد بود. بطور خاص اجراي بندهاي 6، 7 و 8 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي و بندهاي مرتبط از سياست هاي كلي سلامت، از راهبردهاي تحقق آرمانهاي اقتصادي سلامت در بيانيه مي باشد

5- عدالت در سلامت و وجوب مبارزه همه جانبه با مظاهر و مصاديق فساد در حوزه سلامت

عدالت در صدر هدف هاي اوّليه‌ي همه‌‌ي بعثت هاي الهي است و در جمهوري اسلامي نيز داراي همان شأن و جايگاه است. ضرورت عدالت محوري در حوزه حياتي سلامت جامعه مضاعف است. مانند ساير حوزه هاي اقتصادي عدالت و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم يکديگرند. رفع محروميت ها  و حذف شکاف هاي عميق طبقاتي در برخورداري مردم از مراقبت ها و خدمات سلامت در اولويت اول و بلا درنگ عدالت در سلامت است. غفلت از قشرهاي نيازمند حمايت،  تبعيض در توزيع منابع عمومي سلامت، تعارض منافع،  ويژه‌خواري، و مدارا با اخلال گران اقتصاد سلامت بشدت ممنوع است.

6-سبك زندگي سلامت محور

هدفِ از سبك زندگي، تحقّق زندگي اسلامي به‌معناي واقعي، و تشکيل يک جامعه‌ اسلامي است که در آن جامعه هم علم، و هم عدل و اخلاق و عزّت و پيشرفت وجود دارد، و به عبارتي عزّت دنيا و آخرت در زندگي اسلامي تحقق يافته است. جامعه ما هنوز به اين هدف ها نرسيده‌ و در نيمه‌راه اين هدف ها قرار دارد. در بُعد سلامت، «شناسائي و ترويج فرهنگ سبك زندگي سلامت محور»، در عرصه هاي سلامت جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي اسلامي كه منعطف به حوزه بهداشت و پيشگيري است، در اولويت اقدامات اجرائي بيانيه محسوب مي شود، و اهتمام شايسته نسبت به آن از ضرورت هاي مبرم حوزه سلامت است. اين مهم با راهبرد همكاري هاي درون بخشي و بين بخشي ميسر خواهد بود. 

توصيه مي شود شاخص هاي كلان مناسب براي رصد عملكرد نظام سلامت در راستاي بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي در حوزه هاي زير و ساير زمينه هاي مرتبط تدوين شود:"سبك زندگي سلامت محور-سلامت در تمدن نوين اسلامي-مديريت جهادي در سلامت-عدالت در سلامت-اقتصاد مقاومتي سلامت- تعاملات بين المللي نظام سلامت-اخلاق و معنويت-مرجعيت علمي در سلامت .....".

فرهنگستان علوم پزشكي- 3/12/ 1398



[1] برگرفته از بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي

[2] Primordial prevention

[3] Primary prevention

[4] Health promotion

 

 

بيانيه فرهنگستان در مورد طرح ژنريك  نظام دارويي ملي كشور

دکتر سيد عليرضا مرندی، رئيس فرهنگستان علوم پزشکی، چهاردهم اسفندماه 98 طي نامه اي به دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگي و حضرت آیت االله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بيانيه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور را ارائه كرد. در ذيل مشروح اين نامه آمده است:

 سلام علیکم

 با احترام، به پیوست بيانيه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور جهت استحضار تقدیم می شود.

 دکتر سید علیرضا مرندي

پيوست نامه:

بیانیه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور

نظام داروئی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به "نظام نوین داروئی ایران" یا همان "نظام داروئی ژنریک" تبدیل شد. تغییر نظام داروئی ایران یکی از مهمترین تحولات نظام سلامت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است . نظام دارویی ایران یا طرح ژنریک پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایه نیاز ملی در سال 1358 مطرح و به اجرا در آمد و در تمام اركان مربوط به دارو و داروسازی در کشور تغییرات زیادی را ایجاد کرد. تلاش در جهت دستیابی به استقلال و خودکفایی یعنی قطع وابستگی در صنایع دارویی به عنوان هدف نهایی از اجرای طرح ژنریک بود. نظام دارویی ایران یا طرح ژنریک با اصلاح و تدوین قوانین  سال‌به‌سال مراحل تکوین خویش را طی کرد وتوانست تأثير مهمی در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و در دسترس بودن داروهای مورد نیاز بیماران با کیفیت کاملاً قابل قبول و با هزینه‌های پرداختی کمتر توسط بیماران به انجام رساند.

 در نظام دارویی ژنریک عرضه تمامی داروها در اقصی نقاط کشور و تمامی مراکز درمانی و برای تمامی مردم با نام ژنریک و با قیمت یکســان انجام می‌پذیرد  در نتیجه می‌بایستی قبول کرد که اجرای نظام دارويی ایران (طرح ژنریک) باعث تأثير کاملاً مثبت در نظام سلامت بوده و به طور نسبی تمامی آحاد مردم ایران بدون سردرگمی ازاین نعمت برخوردار شوند. در حال حاضر کشورهای متعددی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، سوئد، فنلاند، استرالیا، ژاپن، مالزی و تایلند برای کاهش هزینه‌های پرداختی بخش عمومی و بهره وری بیشتر از بودجه‌های دولتی و بیمه‌ها و در نتیجه، عدالت در سلامت به استفاده و ترغیب از داروهای ژنریک پرداخته‌اند.

بند 5 سياست هاي كلي سلامت  به ساماندهي تقاضا و ممانعت از تقاضاي القائي و اجازه تجويز صرفاً براساس نظام سطح بندي و راهنماهاي باليني، طرح ژنريك و نظام داروئي ملي كشور و سياست گذاري و نظارت كارآمد بر توليد، مصرف و واردات دارو، واكسن، محصولات زيستي و تجهيزات پزشكي با هدف حمايت از توليد داخلي و توسعه صادرات الزام می کند.

اجراي سیاست مذكور بر همه مسئولان و ارگانهاي كشور فرض بوده و بر تمامي اقدامات و تصميمات كشوري لازم الاجراء و لازم الاتباع است.

فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران  با عنايت به فرمان مقام معظم رهبري در بند 5 سیاست های کلی سلامت،  بر گردآوري، تهيه، تدوين، تنقيح، اصلاح، تكميل و ... تحقيق در زمينه هاي طرح ژنريك و نظام ملي دارويي كشور بر مبناي منابع موجود و اقدامات انجام شده و مورد قبول و مبنا قراردادن آنها براي اتخاذ تصميم، اقدامات اجرائي در برنامه ريزي واردات و توليدات داروئي كشور تأكيد کرده و  تغيير مسئولان ذيربط در سطوح عالي و مياني تشكيلات اداري مانعي در اجراي آنها  نباید باشد. در همین راستا پیشنهادات زیر به منظور اجرای صحیح نظام ؤنریک وتنظيم بازار دارو و تامين مواد اوليه داروئي و داروي ساخته شده و حمايت از نظام سلامت و جلوگيري از عوارض و مخاطرات داروئي اقدامات زير  ارائه می شود:

الف) در نظام داروئی ژنریک فهرست داروهای ایران صرفا بر مبنای اسامی ژنریک (INN International Nonproprietary Name;) و غیر تجاری داروها تدوین می شود. در مورد داروهای ترکیبی نیز از اسامی عمومی و غیر تجاری آنها استفاده می شود. فهرست داروهای ایران توسط "شورای بررسی و تدوین داروهای ایران" تدوین و روزآمد می شود و شامل داروهای مورد نیاز نظام سلامت کشور خواهد بود که کارآئی، سلامت و هزینه اثربخش بودن آنها برای نظام سلامت کشور با استناد به شواهد علمی معتبر به اثبات رسیده است. فهرست داروهاي مجاز باید مستمرا توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي تعيين و اعلام شوند. بدیهی است ورود، توليد و عرضه دارو خارج از فهرست فوق ممنوع مي باشد. همچنین تجویز دارو توسط پزشک خارج از فهرست دارویی غیر قانونی بوده و بر این امر باید نظارت کامل و دقیق شود.

 

ب)  فهرست داروهای ایران مبنای تدوین فهرست داروهای مورد حمایت سازمان های بیمه گر خواهد بود. نکته قابل اهمیت در این بخش روشن کردن سیاست استقلال تنظیم فهرست دارویی کشور از فهرست تعهدات دارویی سازمان­های بیمه­گر است و این مطلبی است که به روشنی نه تنها در ارتباط با دو وزارتخانه بهداشت و رفاه که در سطح جامعه پزشکی و حتی در سطح جامعه باید به خوبی شفاف و فرهنگ‌سازی شود. پیشنهاد می شود داروهای اساسی در فهرست بیمه های پایه و بقیه در فهرست بیمه های مکمل قرار گیرد.

ج‌) در نظام داروئی ژنریک کلیه داروهای تولیدی در کشور باید با نام ژنریک تولید شوند. با این وجود شرکت های داروسازی مجازند به منظور فراهم شدن امکان ردیابی محصولات خود توسط سازمان های نظارت کننده و همچنین شناسائی آنها توسط تجویزکنندگان و مصرف کنندگان با تغییر در شکل و ظاهر داروهای تولیدی، استفاده از بسته بندی های مختلف صرفا با نام ژنریک دارو، برای داروهای تولیدی خود هویت مستقل و قابل شناسائی ایجاد کنند.

د‌)   در نظام داروئی ژنریک تجویز داروها صرفا از اقلام داروهای موجود در فهرست داروهای ایران مجاز بوده و الزاما با نام ژنریک آنها و در چارچوب مفاد بند فوق صورت می گیرد.

ه‌)   در نظام داروئی ژنریک نسخه نویسی باید منحصرا بر مبنای نام ژنریک و تحویل داروها به بیمار صرفا باید مطابق داروی ژنریک باشد .

و‌)   در نظام داروئی ژنریک واردات دارو صرفا باید در مورد داروهای موجود در فهرست داروهای ایران که تولید داخلی ندارند و در سازمان غذا و دارو به ثبت رسیده اند و یا تولید داخلی آنها به تشخیص سازمان غذا و دارو کفاف نیاز بیماران را نمی دهد صورت پذیرد. تولید و مصرف داروهای تولید داخل که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند باید توسط سازمان غذا و دارو متوقف شود، بنحوی که اطمینان پزشکان و داروسازان در مورد داروهای ساخت داخل جلب شود. واردات داروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، باید ممنوع و در صورت کمبود این داروها باید امکانات لازم در جهت تقویت تولید داخلی و توسعه امکانات کارخانجات تولیدکننده داخلی سازمان یابد. در شرایط نیاز حیاتی به برخی از داروها با تایید سازمان غذا و دارو برای پوشش نیازها در یک بازه کوتاه زمانی، مقادیر محدودی از این دارو می تواند وارد شود.

ز‌)   در نظام داروئی ژنریک توزیع داروها صرفا توسط شرکت های پخش دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو و در چارچوب داروهای ثبت شده در آن سازمان صورت می پذیرد.

ح‌) در نظام داروئی ژنریک معرفی علمی داروهای موجود در فهرست رسمی داروهای ایران صرفا" جهت اطلاع و آشنایی جامعه پزشکی با ویژگی های علمی داروها و در قالب دستورالعمل های سازمان غذا و دارو مجاز بوده و هر فعالیتی که  ایجاد تقاضای القایی کند و جنبه تبلیغ و بازاریابی داشته باشد، بویژه در مورد داروهای وارداتی، ممنوع می باشد.

ط‌)               قیمت گذاری  دارو: در خصوص تعیین قیمت داروهای تولید داخل در نظر گرفتن ارزش دانش فنی، به روز کردن روشهای بهینه تولید (cGMP)، هزینه تحقیق و توسعه ، اطلاع رسانی ، سایر هزینه ها و سود منطقی الزامی است و در عین حال قیمت این داروها باید با قیمت داروهای مشابه وارداتی تناسب تعریف شده ای داشته باشند.

ی) نظارت جدی بر رعایت عدم تعارض منافع: یکی از علل فساد در حوزه سلامت کشور ذینفع بودن سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه سلامت در بخش تولید وخدمات است که جلوگیری از این فساد  تدوین قوانین سختگیرانه و نظارت دقیق بر آن را می طلبد.

ک) فهرست مکمل های مجاز نیز همانند داروها توسط شورای بررسی و تدوین فهرست مکمل های تغذیه ای کشور و فقط مکمل هایی که مطابق اصول علمی تاثیر آنها ثابت شده است و جنبه تبلیغاتی ندارد تدوین و ابلاغ شود. واردات مکمل هایی که تولید داخل دارند ممنوع شود. محل فروش مکمل ها (از جمله مکمل های حجیم مورد مصرف ورزشکاران) در داروخانه می باشد. چگونگی اطلاع رسانی در خصوص مکمل ها نیز باید تحت کنترل و نظارت دقیق سازمان غذا و دارو قرار گیرد. همچنین ورود ، تولید  و تجویزمکمل های خارج از فهرست رسمی ممنوع شود.

ل‌)      وضعیت تولید واکسنصنعت واکسن سازی در ایران از سال 1300 هجری شمسی شروع و در مدت کوتاهی چنان پیشرفت عظیمی کرد که ایران در منطقه مقام اول را پیدا کرد و در سطح جهانی همردیف چند انستیتو بزرگ جهانی قرار گرفت، علیرغم سابقه درخشان این صنعت در کشور که با حضور بزرگانی چون مرحوم استاد دکتر میرشمسی پایه گذاری شده است متاسفانه بی توجهی در این امر موجب شد که ایران از 10 سال پیش به وارد کننده بزرگ واکسن در منطقه از انستیتوهایی در خارج از کشور بشود که در گذشته ، خود بدست محققین ایرانی راه اندازی شده اند . آنچه که مسلم است حمایت، سرمایه گذاری و مدیریت صحیح در صنعت واکسن در سلامت نسل فعلی و نسل آینده جامعه نقش اساسی داشته و نادیده گرفتن این مهم ، مشکلات ، هزینه ها و خسارات جبران ناپذیری را برای سلامت جامعه و نسل های آینده در بر خواهد داشت.بنظر می رسد یکی از دلایل مهم این مشکل ساختار دولتی انستیتوهای موجود در کشور و نداشتن متولی واحد بوده و لذا پیشنهادهای راهبردی زیر جهت درخشش مجدد کشورمان در این صنعت مهم به مسولین اجرایی ذیربط ارائه می شود:

1-  به نوآوریهای واکسن سازی در دنیا توجه خاص شود و کشور ما همگام با آنها جلو رود.

2-   موسسه رازی و انستیتو پاستور سیاست های فعلی خود را در زمینه تربیت نیروی انسانی محقق و تولید دانش فنی ادامه دهند. همچنین خطوط تولید تعطیل شده واکسن های سنتی با بهبود کمیت و کیفیت احیاء شود.

3-   موسسه رازی و انستیتو پاستور و همچنین دانشگاهها  نیروی های متخصص بخش خصوصی را در زمینه تولید واکسن تامین کنند.

4-   دولت به صورت جدی و در اسرع وقت از بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن های جدید حمایت  و به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که نیاز خود را به جای واردات از بخش خصوصی به صورت تضمین شده و در قبال محصول مطابق استاندارد خریداری و تامین کند.

1. راهنماي فاصله گذاري فيزيكي و الزامات سلامت در مساجد،اماكن متبركه و زيارتگاه ها

2. نظر فرهنگستان علوم پزشکی در مورد اعلام نتیجه پیشـرفتھای تحقیقاتی در حوزه درمان بیماری کرونا

3.ضرورت تقویت شبکه های بهداشتی درمانی کشور برای مقابله با بحرانها

4. نظر فرهنگستان علوم پزشکی در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاهها

5. نظر فرهنگستان علوم پزشکی در مورد برخورد قاطع با تولیـدکنندگان و مصـرف کنندگان قلیان در اماکن عمومی

6. تقدیم طرح مواسات به وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی

7. نظر فرهنگستان علوم پزشکی در مورد تست آنتی بـادی در تشـخیص بیمـاری ناشـی از ویروس کرونای جدیـد (کوویـد ١٩ )

8. پیشـنھادات اولیه فرھنگسـتان علوم پزشـکی درخصوص پیشنویس سیاستھای کلی در امور نخبگان تدوین شد

9. خلاصه سـیاستی "محورھـای کلان وموضوعــات راهـبردی اولـویت دار در اقتصـاد مقاومتی سلامت بر مبنـای سـیاستھای کلی سلامت ابلاغی مقـام معظم رھبری" در فرهنگستان علوم پزشکی تدوین شد

10. نقطه نظرات گروه علـوم دندان پزشـکی فرهنگسـتان علوم پزشـکی در خصوص " فوریتهاي عملیاتی همه گیري بیماري(19  covid )  در رابطه با دندان پزشکی"

11. نظر فرهنگسـتان علوم پزشـکی درخصوص تدوین سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه اقتصادی

12. تقدیم مستند حمایت طلبی "لزوم هرچه سریعتر گسترش، ارتقاء، تعمیق و روزآمدی شبکه بھداشتی  درمانی کشور بر مبنای سیاستھای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رھبری"به رئیس جمهور

13. تقاضای باز نگری در مورد پیش نویس سایستهای کلی نخبگان از مجمع تشخیص مصلحت نظام

14.  نظر فرهنگستان در مورد راهکارهاي اصلاحی نظـام ارتقاء اعضـاي هیئت علمی

15. خلاصه سـیاستی راهکارهاي کوتاه مدت جهت ارتقاي امنیت غذا و تغذیه در همه گیري بیماري کوویـد 19 

16. راهکارهای افزایش نرخ باروری از دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی کشور

17. نظر گروه علوم دارویی این فرهنگستان در مورد "لغو تعرفه هاي خدمات دارویی در داروخانه ها توسط دیوان عدالت اداري"

18. نظر فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص طرح ملی برای دروس دانشگاهی

19.  نظر گروه علوم دارویی فرهنگسـتان علـوم پزشـکی در خصـوص"واگـذاري واحـدهاي خـدمات دارویی به بخش خصوصی"

20. نظر گروه ارتقاء سلامت فرھنگسـتان علوم پزشکی در خصوص ارزیابی وضـعیت و رونـد شاخص عملکردی محیط زیست کشور در مقایسه با کشورھای ھـدف سـند چشم انداز در افق ١۴٠۴

1. ویروس شناسی کروناویروس جهت دانشجویان رشته های پزشکی.( دکتر محمود شهرآبادی- قسمت اول)

 

2. ویروس شناسی کروناویروس جهت دانشجویان رشته های پزشکی.( دکتر محمود شهرآبادی- قسمت دوم)

 

3. ویروس شناسی کروناویروس جهت دانشجویان رشته های پزشکی.( دکتر محمود شهرآبادی- قسمت سوم)

 

4. ویروس شناسی کروناویروس جهت دانشجویان رشته های پزشکی( دکتر محمود شهرآبادی- قسمت چهارم)

 

5. استاد دکتر محمدمهدی گویا-رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه 1398 چگونگی گسترش بیماری کرونای جدید را شرح داده و آمارهای ایران و چین را مقایسه نمودند.

 

6. اسلاید های استاد دکتر محمدمهدی گویا-رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه 1398 چگونگی گسترش بیماری کرونای جدید را شرح داده و آمارهای ایران و چین را مقایسه نمودند.

 

7. اسلایدهای استاد دکتر علی اکبر حق دوست، وضعیت اخیر کروناویروس را بر اساس اطلاعات روز های هشتم و نهم اسفندماه سال 1398 ارائه می دهند.

 

8. کروناویروس- دکتر حسین عرفانی-وضعیت گسترش و کنترل بیماری تا امروز-بخش یک

 

9. کروناویروس- دکتر حسین عرفانی-وضعیت گسترش و کنترل بیماری تا امروز-بخش دو

 

10. کروناویروس- دکتر حسین عرفانی-نقشه گسترش بیماری تا 17 اسفند 

 

11. کروناویروس- دکتر علیرضا بیگلری- تشخیص آزمایشگاهی ویروس

 

12. کروناویروس- دکتر حسین عرفانی- کنترل بیماری در قم و تهران تا امروز- 22 اسفند

 

13.کروناویروس- دکتر فرشید رضایی- ریشه های همه گیری از چین تا ایران -بخش یک

 

14. کروناویروس- دکتر فرشید رضایی- ریشه های همه گیری از چین تا ایران -بخش دوم

 

15. کروناویروس- دکتر فرشید رضایی- ریشه های همه گیری از چین تا ایران -بخش سوم- تریاژ عفونی

 

16. کروناویروس- دکتر فرشید رضایی- ریشه های همه گیری -بخش چهارم- اپیدمی های گذشته

 

17. Factsheet-12.24

 

18. کروناویروس-دکتر محمد مهدی گویا-'گزارش 28 اسفند 1398

 

19. کروناویروس-دكتر سيد ضياءالدين تابعي- بلا و صبر-5فروردین99

 

20. کروناویروس-دكتر سيد ضياءالدين تابعي- سایکوایمونولوژی-5فروردین99

 

21. کروناویروس-دكتر سيد ضياءالدين تابعي- نگاه به درون-5فروردین99

 

22. کروناویروس- دکتر محمود شهرآبادی-پیش بینی حادثه اخیر در مقالات 5 سال قبل

 

23. خلاصه سياستي 2 

 

24. به یاد تلاش بهورزان خانه های بهداشت کشور-شهریار ( 9 سال پیش بازدیدی از طرف دانشگاه از شبکه بهداشت و خانه های بهداشت داشتم که گزارش کوتاهی از خانه بهداشت رامین را خواهید دید. در حال حاضر همین خانه های بهداشت در طرح کرونا به بیمار یابی و آموزش مردم در نقاط دور دست کشور مشغولند. آیا با همین ساختار نمیتوان خدمات دیگر دولتی را به مردم ارائه داد و به گسترش عدالت در کشور کمک کرد؟ دکتر سید عباس فروتن)

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

لزوم-مقابله-با-روند-گسترش-داروهای-تقلبی-و-غیر-استاندارد  لزوم مقابله با روند گسترش داروهای تقلبی و غیر...
به-یاد-مرحوم-دکتر-کمال-لطفی نویسنده: دکتر علی خلج ( عضو پیوسته و رئیس گروه علوم...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت