عناوین مهمترین خبرها:

 

 

 

 

 

 

 

دکتر حسین باهر عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی:نشاط یعنی سرخوشی، سرمستی، دلگرمی و شادی و شعف ذاتی و پایا، نشاط در نقطه مقابل غم و غصه و دل مردگی ممتد قرار می گیرد.

شادی و نشاط می تواند ارثی ، اکتسابی یا هردو باشد سندرومی که در دهان بچه های منگل وجود دارد حاکی از خنده و نشاط نیست، بلکه بیشتر به غم و اندوه شباهت دارد. در واقع شادی و خوشحالی یک فرد می تواند جمع و گروهی را به شادی و نشاط بکشاند و یک فرد افسرده هم می تواند باعث و بانی افسردگی اجتماعی باشد.

در محفل خود راه مده همچو منی را

افسرده دل افسرده کند انجمنی را

پس از نیازهای اساسی و اولیه بشر، نشاط از اهمیت به سزا و بالایی برخوردار است که التذاذ آن برای افراد جایگاه ویژه ای داشته و تاثیر شگرفی در حیات انسانی دارد. بالا ترین نشاط با نوع عرفانی و ربانی شناخته می شود که آدمی را از کف به سقف عالم وصل می کند: ( الابذکر الله تطمئن القلوب)

امروزه رسانه ها می توانند بار عمده ای از نشاط اجتماعی را بر دوش بگیرند، به خصوص رسانه های دیداری- شنیداری می توانند با ارائه برنامه های متنوع و شادی آفرین با توجه به معیارهای لازم و متداول و حفظ شئونات آن جامعه، تاثیر مثبت و امید بخش بر مخاطبان خود بگذارد ولی واقعیت این است که اکثر رسانه ها در بحث نشاط و انتقال آن به جامعه کار چندانی انجام نداده اند و از وظیفه اصلی خود به گونه ای منحرف شده اند. جامعه در حال پوست انداختن است و مردمان ما گویا نیازهای دیگری را جستجو می کنند.برخی رسانه ها بویژه رسانه های خارجی، آدمهای اروپا و آمریکا و نوع زندگی متفاوت آنها را نشان می دهند و سعی می کنند آنجا را مدینه فاضله نشان دهند و کاری می کنند که ذهن مخاطب را درگیر مسائلی کنند که فرسنگها با واقعیت فاصله دارد.

فضای رسانه ها باید به گونه ای باشد که مدام به مخاطب با خبرهای جنگ، درگیری و اتفاقات گوناگون انرژی منفی وارد نکنند که تکرار و اصرار بر این موضوع نه تنها شادی و نشاط را از جامعه می گیرد بلکه یاس و نا امیدی را به مخاطب القاء خواهد کرد. رسانه ها نباید تنها فاضلاب اجتماع را منتقل کنند . به همان اندازه که جنگ، جنایت و قتل اتفاق می افتد، جشن و عروسی و مناسبتهای شاد هم در جامعه وجود دارد ولی طیف وسیعی از رسانه ها تمایل دارند زشتی ها را پر رنگ تر نشان بدهند. زمانی که خبری را مطرح می کنیم و یک اتفاق نا خوشایند ، خبر پر رنگ ما در رسانه می شود باید دلایل آن هم بازگو شود .در واقع باید آسیب شناسی درستی انجام شود که مشکلات رفع شود، اتفاقی که شاید در رسانه ها کمتر اتفاق می افتد و با تمرکز روی اخبار منفی جامعه را به سمت فضای غبار آلود و غم بار هدایت می کنند. وقتی در جامعه زور گیری اتفاق می افتد فضای جامعه به خودی خود نا مطلوب می شود. رسانه نیز با نشان دادن بارها و بارهای چنین وقایعی نه تنها در رد مشکل کمک نخواهد کرد بلکه امکان نتیجه عکس آن هم هست. آدم ها در هر شغل و منصبی که هستند می توانند خود را از نشاط اجتماعی بهره مند کنند . برخی با فعالیتهای جسمی و گردش و کوهنوردی به نشاط می رسند، برخی با آواز خواندن و نوشتن و مجسمه ساختن و برخی با فعالیتهای فرهنگی و هنری به گونه ای موجبات شادی را برای خود و دیگران فراهم می کنند امامطبوعات و رسانه ها خود می توانند شادی آفرین باشند. رسانه باید با تکیه بر مسائل فرهنگی و سنتی و زندگی ساده و بی آلایش، فارغ از پیچیدگی های امروزی نشاط و شادی را به جامعه تزریق کند.مادر اصلی ما طبیعت است. هرکس به سمت طبیعت روی آورد شادی و نشاط بیشتری داردو هر چه به سمت صنعت و ماشین برود غم و غصه او افزون می شد . مسئله اینجاست که بایدبین تمدن و تجدد فرق گذاشت . تمدن آرامش می آوردولی تجدد می تواند آرامش بگیرد.اینجاست که بشر فرهیخته که دنبال آرامش و نشاط اجتماعی می گردد نباید گول بخورد.

 

 

 

جستجو

پیوندها

 

 

 

گزارش و گفتگو

کرونا-با-مشارکت-مردم-مهار-شدنی-است نویسنده : دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه...
به-مناسبت-اتمام-خدمات-رسانی-موفق-بخش-سلامت-کشور-در-اربعین-98سپید جامگان مسیر بهشت خدا قوت   دکتر محمدرضا...

ورود به سایت