عناوین مهمترین خبرها:

 

گروه سلامت: عضو هیئت عملی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)سلامت جسمی روحی و اجتماعی را ابزارهای پیمودن مدارج سلامت معنوی عنوان و بیان کرد: بیماری جسمی مانع رسیدن به سلامت معنوی حتی در عالی‌ترین درجات آن نیستند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز، 20 آذرماه در نخستین همایش سلامت معنوی با اشاره به اینکه عدم توانایی زندگی علی‌رغم تامین نیازهای مادی انسان‌ها را بر آن داشت که سلامت معنوی را بپذیرند افزود: تعاریف مادی از انسان و تعریف اهداف مادی و دنیوی ره به جایی نبرده به طوری که تجویز مواد مخدر، مسکن و مخرب ساده‌ترین نسخه‌هایی است که برای آرامش دنیوی ارائه شده است.

عضو هیئت گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: دیدگا‌ه‌های غیراسلامی با سرگرم کردن انسان، خیالات و معنویات کاذب و آئین‌های ساختگی حتی ممکن است نیم نگاهی به معنویت بیندازند اما نه معنویتی که حقیقی است و انسان را از پوچی می‌رهاند که این مطلوب ما نیست.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه نگرش و تعاریف ما نسبت به معنویت بر تعیین شاخص‌ها و ابزارها و روش‌های سلامت معنوی تاثیرگذار است افزود: سلامت معنوی ناشی از تعاریف مختلف و نگرش‌های گوناگون ممکن است آرامش بخش باشند اما چنین آرامشی کاذب است و ما را به بی‌راهه می‌کشاند زیرا معنویت یک حقیقت است نه یک احساس.

وی با اشاره به تفکر غلطی که راه حصول آرامش در آن مهم نیست گفت: چنین تفکری مبنای باطلی دارد و برای تعالی و سلامت ارتباط با خدای حقیقی ضرورت دارد و چنین ارتباطی نه تنها دنیای آخرت را تضمین می‌کند بلکه نتایج آن نیز در این دنیا متجلی است.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه زندگی در این دنیا در احادیث به زندگی در دوران جنینی تشبیه شده است افزود: تعریف معنویت و در ادامه سلامت معنوی و شاخصه‌های آن براساس دیدگاه دینی اسلامی متفاوت با نگرش‌هایی است که راه وصول به معنویت و آرامش در آنها هیچ اهمیتی ندارد.

وی با بیان اینکه سلامت معنوی با دیگر ابعاد سلامت ارتباط دارد و شکی در آن نیست عنوان کرد: این به معنای موازی پیش رفتن ابعاد مختلف انسان نیست.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه در نگاه مادی‌گرایانه و حتی معنوی‌گرایانه غیر حقیقی و غیر اسلامی معنویت وسیله و ابزاری است برای وصول به سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و رفاه اجتماعی تصریح کرد: براساس نگرش معنویت گرایی حقیقی، معنویت هدف است و سلامت جسمی، روحی و اجتماعی ابزار آن هستند و چنین مبانی تعاریف و شاخصه‌های سلامت معنوی را متفاوت از دیگر نگرش‌ها می‌کند.

وی افزود: در این نگرش معنوی‌گرایانه حقیقی آرامش، امید و ... تامین می‌شود ولی چنین آرامشی به معنای بی خیالی نیست بلکه آرامش قلب است که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است قلب سلیم قلبی است که از حب دنیا تهی و گرفتار دنیا نباشد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف جامعه اسلامی ارتقای معنویت و تعالی افراد در جامعه است افزود: باید به سلامت معنوی براساس مبانی خود بنگریم؛ زیرا مبانی ما با غربی‌های مادی‌گرا متفاوت است که باید براساس مبانی خود تعریف خود از انسان، هستی و هدف خلقت، مبانی ارزش شناسی در سلامت معنوی مشخص شود.

وی با ارائه تعریفی از سلامت معنوی براساس مبانی معرفت‌شناختی انسان‌شناختی و الهی اسلامی گفت: چنین سلامتی مراتب گوناگون است که ظرفیت‌های فرد بینش‌ها و توانایی لازم برای تعالی روح که تقرب الهی است فراهم می‌شود تا همه‌ای امکانات درونی به صورت هماهنگ و متعادل در جهت هدف مذکور به کار گرفته شوند و فرد در بعد درونی و بیرونی قادر به برقرار ارتباط با خود، خدا و جامعه شود.

جستجو

پیوندها

 

 

 

فصلنامه ارتقاي سلامت

گزارش و گفتگو

به-مناسبت-اتمام-خدمات-رسانی-موفق-بخش-سلامت-کشور-در-اربعین-98سپید جامگان مسیر بهشت خدا قوت   دکتر محمدرضا...
ناخوشی-های-روانی-قرابت-و-نزدیکی-با-پدیده-اعتیاد-دارند   گفتگو با دكتر محمد باقر صابری زفرقندی،  عضو گروه...

ورود به سایت