سی و یکمین جلسه گروه سلامت و همکاری های بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی با توجه به اهمیت کنترل آلودگی هوا و تبعات آن بر سلامت به موضوع "آلودگی هوا و سلامت" تشكيل شد .

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل این جلسه با حضور دکتر محمد حسین نیک نام قائم مقام گروه سلامت و همکاری های بین الملل، جمعی از اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان و همچنین نمایندگان صندوق توسعه سازمان ملل، دفتر سازمان جهانی بهداشت، اعضای کارگروه "تدوین سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعان آن بر سلامت"، شرکت کنترل کیفیت هوا، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، پژوهشکده محیط زیست، دیوان محاسبات کشور، و نمایندگان سایر زیرمجموعه های مربوطه از وزارت نفت، وزارت نیرو و پلیس راهور چهاردهم آبان 94 در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

بر اساس اين گزارش دکتر محمد حسین نیکنام، قائم مقام گروه سلامت و همکاری های بین الملل با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در کارگروه "تدوین سند جامع حمایت طلبی کنترل آلودگی هوا و کاهش تبعات آن بر سلامت" به لزوم تقویت همکاری های بین بخشی و توجه به ضرورت تعیین متولی اجرای برنامه های کنترل آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و نقش فرهنگستان علوم پزشکی در حمایت طلبی را دارای اهمیت ویژه قلمداد نمود.

وی در این خصوص به ارسال نامه هایی از سوی رئيس فرهنگستان علوم پزشكي كشور برای وزیر بهداشت و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین انجام ملاقات هایی با کمیسیون مربوطه در شورای شهر و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

در ادامه مهندس شیدا ملک افضلی، نماینده دفتر سلامت کار و محیط وزرات بهداشت به ارائه سخنرانی در خصوص سلامت و آلودگی هوا پرداخت. وی در ابتدا به  برنامه های دوم تا پنجم توسعه  و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل آلودگی هوا اشاره کرد. مهندس ملک افضلی سپس  ابراز داشت: بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 در منطقه emro 238 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا وجود داشته است.

نماینده وزارت بهداشت همچنین ضمن تشریح تبعات آلودگی هوا بر سلامت مردم در داخل کشور ابراز داشت: دسترسی به اطلاعات دقیق در خصوص عوامل خطر این امکان را فراهم می آورد که اثرات آلودگی هوا بر سلامت بطور مستمر پایش شود . وی در این راستا پیشنهاد نمود مطالعات بلند مدت در خصوص اثرات آلودگی هوا بر سلامت از سوی فرهنگستان علوم پزشکی نیز توصیه شده و در دستور کار قرار گیرد .

وی افزود: آلودگی هوا هزینه های سربار قابل توجهی به وزارت بهداشت به ویژه در بخش اورژانس وارد می آورد. وی بر اهمیت نظام نظارتی معنا دار تاکید کرد و گفت در صورت فراهم شدن سیستم الکترونیکی پرونده ایرانیان، می توان وضعیت هر یک از بیماران را مثلا بر اساس تعداد دفعات مراجعه به بیمارستان پیگیری نمود و این امر در حوادث اورژانسی می تواند نقش حیاتی داشته باشد.

 

در ادامه سرهنگ حسن عابدی جانشین فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ نکاتی را در خصوص اقدامات پلیس در راستای کنترل ترافیک و خودروهای آلوده کننده هوا ابراز کرد.

سپس سرهنگ احمد رستمی معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا گزارشی در خصوص اقدامات کشوری پلیس و چالش های پیش رو در زمینه آلودگی هوا ارائه داد. وی به بحث کنترل معاینه فنی، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و اعمال برخی محدودیت های ترافیکی به عنوان مهمترین اختیارات پلیس در رابطه آلودگی هوا اشاره کرد.

سرهنگ رستمی ابراز داشت در خصوص کنترل معاینه فنی در هفت ماهه اول سال 94 حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو به دلیل فقدان معاینه فنی اعمال قانون شده اند. همچنین در خصوص نقص فنی مرتبط با آلاینده ها (خروجی اگزوز) با حدود 800 هزار دستگاه دودزا برخورد قانونی شده است. وی افزود در سال 94 حدود 3/1 میلیون خودرو فقط بر اساس سن فرسودگی (20 سال) وجود داشته است. همچنین بیش از 5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده (بالای 10 سال) وجود دارد که تعدادی از این موتورسیکلت ها تا کنون اسقاط شده اند.

سپس دکتر منصور رنجبر، نماینده صندوق توسعه سازمان ملل به اختصار توضیحاتی را در خصوص سند حمایت طلبی تهیه شده در فرهنگستان ارائه داد. وی در این رابطه به طرح مشکل آلودگی هوا، آسیب شناسی برنامه های کنترل آلودگی هوا، کاهش تبعات آلودگی هوا بر سلامت و نیز حمایت طلبی و همکاری میان ذی نفعان مختلف اشاره کرد.

در ادامه دکتر کاظم ندافی، نماینده پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تهران توضیحاتی را در خصوص پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص بند مربوط به آلودگی هوا در برنامه ششم توسعه ارائه کرد. وی ابراز داشت تلاش های صورت گرفته در سالهای اخیر منجر به کاهش سالانه حدود 7 درصد از میزان ذرات معلق pm2.5 شده است. البته متقابلا آلاینده دی اکسید نیتروژن در دوره مشابه افزایش داشته است. وی ابراز داشت پیشنهادات فرهنگستان با توجه به مطالعات و داده های مذکور تهیه و تنظیم شده است.

در ادامه مهندس سید محمد مهدی پیغمبرزاده نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به پیشنهادات این سازمان در خصوص برنامه ششم توسعه ابراز داشت از نظر قوانین و مقررات در کشور کاستی قابل توجهی وجود ندارد، البته اجرای قوانین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی به مواردی همچون لزوم ایجاد ساختار لازم جهت مدیریت یکپارچه اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا، افزایش سهم حمل و نقل عمومی و ایجاد درآمد پایدار برای خطوط حمل و نقل عمومی شهری با اخذ عوارض از خودروهای آلاینده به عنوان مهمترین پیشنهادات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اشاره نمود.

در ادامه جلسه دکتر امیر جعفرپور مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک و مسئول سامانه معاینه فنی وزارت کشور ابراز داشت یکی از مهمترین موانع اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا تبعات اجتماعی این برنامه ها می باشد. در نتیجه ریشه اصلی مشکلات موجود اجتماعی و فرهنگی است و لازم است فرهنگستان در این رابطه برنامه ریزی نماید.

وی افزود : حدود 444 مرکز مکانیزه معاینه فنی در سراسر کشور فعال شده است و با اصلاحات انجام شده تمامی اقدامات در بخش های مختلف مراکز معاینه فنی بصورت مکانیزه و بدون دخالت دست انجام می گیرد. وی ابراز داشت به تازگی  12 هزار دستگاه تاکسی در برخی از کلان شهرهای کشور به کاتالیزگر مجهز شده است. همچنین اتوبوس های دارای موتور پایه گازسوز در حال فراگیر شدن می باشد به ویژه در بخش نوسازی ناوگان، اتوبوس های فرسوده با اتوبوس های گازسوز (با استاندارد یورو 5) جایگزین خواهند شد.

وی همچنین در رابطه با کسب منابع مالی بین المللی  گفت : ضمن تهیه گزارش هایی در رابطه با INDC ضمن کاهش سهم کربن کشور و فروش مازاد سهم خود تلاش خواهیم نمود مبالغی را از کشورهایی که نمی توانند کاهش گازهای گلخانه ای را داشته باشند، دریافت نماییم. دکتر جعفرپور همچنین به راه اندازی 200 دستگاه تاکسی هیبریدی در ناوگان حمل و نقل تهران اشاره کرد. 

سید عباس میرنجفی، نماینده دیوان محاسبات کشور و عضو کمیته زیست محیطی مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت : در دیوان محاسبات هیات حسابرسی زیست محیطی و توسعه پایدار ایجاد شده و گزارشاتی را در خصوص اجرای برنامه های مربوطه به مجلس ارائه می نماید. که اولین گزارش در این رابطه حدود 2 ماه پیش به مجلس و دولت ارسال شده است. وی افزود در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی زیست محیطی کشور به تصویب رسیده و در یکی از سیاست های آن بحث مدیریت یکپارچه در محیط زیست مطرح شده که جهت ابلاغ به دفتر مقام معظم رهبری ( مدظله) ارسال شده است.