دكترشهاب‌الدین صدر ، عضو پيوسته فرهنگستان و رئیس همایش یک روزه «خطاهای پزشکی و روش‌های پیشگیری از آن» که ديماه سال جاري در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در رابطه با روش‌هایی که با رعایت آن ها مي توان  از بسياري خطاهای پزشکی پيشگيري کرد، گفت: "یکی از راه‌هایی که از قصور پزشکی پیشگیری می‌کند، بخش آموزش است ."

 به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دكتر شهاب الدين صدر  با اشاره به " آموزش " به عنوان يكي  از راه هايي پيشگيري از قصور پزشكي گفت : مراکز آموزش پزشکی بايد به آموزش توجه ویژه‌ای نشان دهند و هم چنين آموزش مداوم شامل برنامه‌های بازآموزی برای پزشکان و آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولین پیراپزشکی است . این مورد نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا مورد توجه است و شاید اولین نکته‌ای باشد که در بحث پیشگیری از خطای پزشکی می‌توان در نظر داشت.

رئيس گروه پيراپزشكي فرهنگستان افزود : نکته دوم، وجود سیستم‌های نظارتی دولتی و خصوصی در کشور است. در بخش نظارت، توجه به دستگاه‌های نظارت بر ارائه خدمات پزشکی، لزوم رعایت ر اهبردها و در نهایت برخوردها و مجازات‌های مربوطه مورد بحث و بررسی است. نظارت به تنهایی می‌تواند به میزان زیادی از بروز خطا در پزشکان پیشگیری کند، هرچند تلاش در جهت نهادینه کردن رعایت موازین است، نه اعمال نظارت بیشتر.

دكتر صدر ادامه داد : نکته سوم شامل تجهیزات ، ابزار و امکانات مورد استفاده پزشکان می‌شود. تمام اینها باید استانداردسازی شوند و کنترل کافی روی آنها صورت بگیرد. بسیاری از خطاهای پزشکی منجر به استفاده نادرست از ابزار و غیراستاندارد بودن تجهیزات بوده است. با رعایت نکات مربوط به استانداردسازی، بروز عارضه در بیمار به راحتی پیشگیری می‌شود. نکته چهارم در رابطه با نظام و سیستم ارائه خدمات و مراکز درمانی است. بدین معنی که همیشه این پزشک و پرستار نیستند که مقصر شناخته می‌شوند، بلکه گاه بیمارستان و یا مرکز درمانی مرتکب خطا شده‌اند و این سازمان است که باید پاسخگو باشد. در مواردی هم که کم نیستند، اصلاً مقصری وجود ندارد. تنها اشکال از سیستم است و با رفع آن می‌توان از میزان نارضایتی‌ها و شکایات نیز کم کرد

وي گفت : در رابطه با مواردی که پزشکان با رعایت آن می‌توانند جلوی بروز عارضه در بیماران را بگیرند"چند نکته دیگر هم وجود دارد که توجه به آن ضروری است. یکی از آنها توجه و دقت کافی برای گرفتن شرح حال بیماران است. این مورد، خصوصاً در موارد اورژانس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نکته دیگر هم توجه به نظامات دولتی است. به عنوان مثال در مطب‌ها و کلینیک‌ها نباید جراحی‌های رینوپلاستی انجام شود. این نوع از جراحی مختص بیمارستان است و پزشک ملزم است از قوانین و نظامات دولتی پیروی کند. نکته دیگر در افزایش آگاهی مردم نهفته است. اگر ما مردم را نسبت به حقوق خود آگاه کنیم، با انتظارات و شناختی که به دست آورده‌اند، می‌توانند خود عامل بازدارنده‌ای برای پیشگیری از خطاهای پزشکی باشند"

دكتر صدر در پايان با بيان لزوم كاهش بروز خطا گفت : تقویت رابطه بین پزشک و بیمار هرچقدر پایه انسانی‌ترداشته باشد، میزان رضایت افزایش می‌یابد.