عناوین مهمترین خبرها:

 در ادامه این کارگاه هشتمین پانل با عنوان "استفاده از ظرفیت های محیط های بهداشتی-درمانی در سلامت معنوی" توسط دکتر هادی خوش محبت عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عجل الله) و عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

دکتر خوش محبت با موضوع "استفاده از ظرفيت های‌ مراکز بهداشتی درمانی در سلامت معنوی" سخنان خود را ایراد کرد و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند اول، اصل سوم  آمده است: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی" یکی از وظایف مهم نظام جمهوری اسلامی است. همچنین در سیاستهای کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری، بند 1-2 «استفاده از ظرفیت محيط‌های ارائه مراقبت‌های سلامتبرای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه» آمده است.

 از جمله ظرفیت ها و امکاناتی که می توان از آن استفاده کرد، گستردگی و تنوع مراکز بهداشتی درمانی درکشور، حضورحداکثری مردم در شرایط مختلف (گیرندگان خدمت)، آمادگی پذیرش مفاهیم معنوی توسط مراجعان در شرایط مختلف، نیروی انسانی شاغل در مراکز (ارائه دهندگان خدمت)، فضای فیزیکی مراکز (معماری،پوستر و..) و انتشارات مکتوب، صوتی تصویری و نرم افزاری می توان نام برد.

وی افزود: از جمله الزامات استفاده از ظرفيت های‌ مراکز بهداشتی درمانی در سلامت معنوی می توان به استفاده از روش های هوشمندانه، هنرمندانه و دقیق، آموزش و تربیت معنوی-اسلامی نیروهای دخیل در سلامت مردم (تأثیر مهم این فرآیند بر تعهد کاری و اخلاقی کارکنان) و یکپارچگی خدمات سلامت اشاره کرد.

در ادامه پنل حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی واشیان مدرس جامعه المصطفی(ص) العالمیه و دانشگاه علوم پطشکی قم در خصوص مداخلات معنوی گفت: لازم است به احساسات بیمار در مورد بیماری و مرگ با همدلی و با آغوش باز، گوش کنیم. او را کمک کنیم تا به طور صحیح راه های تسکین دهندگی خشم را بیان کند و در صورت تمایل، با استفاده از منابع معنوی او را تشویق کنید تا ترس های درونی و نگرانی های خود را در مقابله با مشکلاتش بیان کند.

وی همچنین تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا  بیمار آزدانه خشم خود را بیان کند تا منبع انرژی و انتشار آن خشم روشن شود. همچنین به نیازهای معنوی بیمار، با نقش حمایتی مراقبی، شناخت پیدا کرده و احترام بگذاریم وبیمار را برای بیان اعتقادات معنوی که برای او آرامش ایجاد می کند تشویق کنیم.

از جمله نتایج مورد انتظار از این مداخلات کشف رابطه بین سلامت و مراقبت با آموزه های وحیانی، کشف رابطه نیازهای معنوی، اضطراب روانی و سلامت معنوی (مقابله یا تعامل) است.

وی در ادامه ارتقاء روحیه با رشد روحی و معنوی را نیز از نتایج دانست و گفت: شناخت روش های ارزیابی میزان تأثیر اعتقادات معنوی، نقاط قوت، نگرانی یا ناراحتی افراد و برنامه ریزی پیشگیری، درمان و مراقبت مناسب، سلامت و مراقبت های پرستاری-درمانی برای حمایت از دینداری و ارتقای سلامت معنوی، شناخت و به کاربستن مأموریت های ارتقاء دهنده روحیه معنوی تیم سلامت و مراقبت معنوی و درک اهمیت ارائه سلامت و مراقبت معنوی از جمله موارد دیگر است.

مدرس جامعه المصطفی(ص) العالمیه در ادامه گفت: همه ما، ابعاد معنوی داریم و همه به معنویت نیاز داریم. بهتر است معنویت با حرکت، اشتیاق و تجربیات درک شود.در واقع لازم است بدانیم در صورت عدم تأمین نیازهای معنوی، در معرض بیماری یا آسیب­ قرار می گیریم یا بیماری و آسیب ما شدت می یابد.

وی ادامه داد: ما ممکن است لازم باشد با بیان شادی، احساسات یا قدردانی در فرایند مراقبت معنوی به شکل درونی در روند تحول معنوی قرار گیریم. مراقبین معنوی لازم است به نشانه­های نیازهای معنوی فرد حساس باشند و پاسخ مناسبی به آن نیازها بدهند.

در ادامه پنل حجت الاسلام والمسلمین واشیان ضمن اشاره به تعاملات در سلامت و مراقبت معنوی گفت: کلیه انسان ها یا محیط هایی که بر سلامت و مراقبت معنوی تاثیر می گذارند، به نحوی باید در روند فعالیت های پیشگیری و مراقبتی به صورت اعضای تیم سلامت معنوی حضور داشته باشند مانند محیط خانواده، محیط مدرسه، محیط کار وفعالیت، محیط مسجد ونمازگزاران، محیط فضای مجازی و غیره. از جمله این تعاملات می توان به کووید 19 اشاره کرد.

در ادامه این پنل دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی ادامه داد : مدتها است که در گروه سلامت معنوی  فرهنگستان علوم پزشکی در مورد تعریف سلامت معنوی بحث می شود و این در حالی است که ما بهترین الگوهای سلامت معنوی را در اسلام داریم و باید به منابع خود رجوع کنیم و از آنها استفاده کنیم .

وی با اشاره به این مهم که باید صفات چهارده معصوم را الگو قرار دهیم گفت : سلامت جسم باید زمینه ساز سلامت معنوی باشد و از نکات مهمی که در اولین فاز سیاست های سلامت معنوی آمده است استفاده از ظرفیت های محیط های مراقبت سلامت برای رشد و مراقبت اخلاق اسلامی در جامعه است .

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی خاطر نشان کرد : اگر پزشکان مسئول سلامت جامعه هستند و با توجه به اینکه مهمترین بعد سلامت هم بعد سلامت معنوی است و  پزشکان از بدو تولد تا زمان مرگ در کنار مردم حضور دارند مانند (مراقبت های بارداری از قبل از بارداری و بعد از بارداری که به عهده پزشکان است )  ، این نزدیکی با ما با تمام افراد جامعه در سیستم سلامت وجود دارد پس از این ظرفیت ها باید  در جهت اصلی ترین بعد سلامت که سلامت معنوی است استفاده شود  .

دکتر کلانتر معتمدی با اشاره به اینکه یکی از اختیارات مملکت ما استفاده از شبکه های بهداشتی است  و با توجه به شیوع کرونا این شبکه ها به خوبی نقش خود را ایفا کردند  گفت : اولین قدم این است که به بهورزهایی که در شبکه های بهداشتی فعالیت می کنند آموزش داده شود که سلامت معنوی را آموزش دهند و پیاده کنند و همانطور که علم سلامت جسم بهورز باید به روز باشد علم سلامت معنوی وی نیز باید به روز باشد تا بتواند به خوبی خدمات سلامت را ایفا کند .

وی در مورد محیط آموزش سلامت معنوی گفت : محیط های آموزشی باید به گونه ای باشد  که  در مساجد هم نماز جماعت برقرار شود و هم خدمات سلامت نیز در محیطی اسلامی ارائه شود .

 دکتر کلانتر معتمدی همچنین در خصوص احیای مراکز بهورزی گفت : برای احیای آن نیاز به دستور مقام وزارت است و آموزش آن نیز به عهده کسی است که عامل به احکام باشد و از سلامت معنوی برخوردار است .

دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد : فرهنگستان باید با کمک حوزه ولی امر شود و از وزارت بهداشت نیز کمک بگیرد تا کوریکولوم آموزش سلامت معنوی برای بهورز نوشته شود .

وی در پایان گفت : گزینش دانشجو ، استادان و مسئولان را طبق دستور مقام معظم رهبری اصلاح کنیم که می فرمایند : ارتقاء نظام انتخاب ، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی ، اخلاق پزشکی و آداب حرفه ای باشد .

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

به-یاد-مرحوم-دکتر-کمال-لطفی نویسنده: دکتر علی خلج ( عضو پیوسته و رئیس گروه علوم...
کرونا-با-مشارکت-مردم-مهار-شدنی-است نویسنده : دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت