عناوین مهمترین خبرها:

در ادامه کارگاه پنل نهم برگزار شد و سخنرانان به ایراد سخنرانی پرداختند. دکتر محمد علی محققی معاون علمی فرهنگستان در این نشست عنوان کرد: ایثارگری جامعه سلامت در بحث همه گیری  کرونا  نشان داد که جامعه و نظام آموزشی ما معنوی است و الگوها و شخصیت هایی که در این نظام آموزشی درخشیده اند مانند استاد دکتر قریب که شخصیتی دلسوز و دانشمندی عالم  بود و شاگردانی که تربیت کرده است نشان ازنگاه معنوی این استاد برجسته دارد .

دکتر محققی ادامه داد: اگر نگاهمان را کمی معطوف به ظرفیت ها و واقعیت ها کنیم می بینیم ظرفیت های زیادی در برنامه های موجود وجود دارد مثلا اگر درس فیزیولوی را بازنگری کنیم و عناوین و محتوا را از زاویه معارف نگاه کنیم متوجه می شویم در بازنگری این درس را به صورت معناگرایانه ارائه داده ایم و کاملا مفهومی بوده است و می تواند فیزیولوی انسان را به صورت مفهومی تشریح کند .

وی گفت: درس تشریح درس توحید است و با تمام آموزه های طب و سلامت می تواند پیام ها و محتوای معنوی داشته باشد. در سلامت معنوی عالی ترین حد این است که در تمام مراحل آموزش و بعد از آموزش، معنویت حضور داشته باشد  و ضرورت ها را شناسایی و الویت بندی کنیم. ما باید ظرفیت ها را بشناسیم و موضوعات را احصا کنیم و برای آنها منابع آموزشی مبتنی بر شرایط صحیح و معتبر شناسایی کنیم و اینکه بدانیم با چه شیوه های معتبری ارائه دهیم. همچنین باید مخاطب را بشناسیم و نیاز آموزشی دانشجوی پزشکی، دانشجوی بهداشت، دانشجوی بهیار، یا دانشجوی فوق تخصص و... راشناسایی کنیم و در نظر داشته باشیم وکنشگران سلامت به معنویت و آموزه های سلامت معنوی نیاز دارند .

وی خاطر نشان کرد: یکی از فرصت ها، آموزش مداوم جامعه پزشکی است و یکی از فرصت هایی که مغفول مانده است آموزش های مردمی است مگر می شود  طب بخش ناقصی از سلامت را آموزش دهد چراکه نگاه آموزش باید نگاه جامع  باشد و آموزش ها را به صورت جامع منتقل کند .

دکتر محققی با اشاره به این که یکی از مهمترین شیوه های تعلیم آموزش های سلامت معنوی، الگوها است گفت: ما الگوهای زیادی داریم به عنوان مثال در میدان های جنگ و میدان دفاع از سلامت مردم ،شهدای بسیاری داده ایم و باید قدر بدانیم و حداقل قدرشناسی این است که آنها را در نظام آموزش معرفی کنیم .

معاون علمی فرهنگستان در این نشست گفت: ما بهورزها و بهیارهای معنوی زیادی داریم و بیشترین تعداد شهدا در دفاع مقدس امدادگران بودند و ما باید آنها را به جامعه بشناسانیم .

دکتر محققی ادامه داد: در بین همه این ضرورت ها و ظرفیت ها یک نقطه کلیدی وجود دارد که همان استاد است ، استاد می تواند تحول عظیمی در دانشجو ایجاد کند و دانشجو ها از الگوی استاد خود بیشتر از الگوهای دیگر جامعه تقلید می کنند .

وی در پایان سخن خود اشاره به برنامه های پیش رو کرد و گفت: ما می خواهیم به برکت این ایام معنوی دو مستند از این کار تولید کنیم که یکی از آنها این است که جلد سوم مجله فرهنگ و ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بهره گیری از مطالب ارزشمند این کارگاه چاپ شود و کار مهم دیگر این است که کتابی با رویکرد تولید درسنامه با ظرفیت های فرهنگستان و همکاری حوزه و دانشگاه هایی که در این کارگاه حضور داشتند در این بحث، ایجاد کنیم و از همه شما بزرگواران همکاری و همیاری می خواهیم تا بتوانیم این درسنامه را تولید کنیم و در آخر اگر تحولی در جهت تحکیم مبانی معنویت اسلامی با ویژگی هایی که توصیف  شده است ایجاد شود راه آن این است که این مباحث و موضوعات در دانشگاه مطرح شود و آنجاست که به شکوفایی و اجرای الگوهای عملیاتی منتهی می شود.

در ادامه دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص "نقش آموزش علوم پزشکی در سلامت معنوی" گفت: از جمله توافقات مبنایی که بهتر است مد نظر قرار دهیم می توان به این اشاره کرد که سیستماتیک عمل نکرده‌ایم و به آهستگی جلو می‌رویم و بهتر است جامعه را واقع‌بینانه ببنیم نه اینکه درتصورات خود محصور شویم.

دکتر حق دوست عنوان کرد: از جمله آسیب‌های فعلی در ارتقا سلامت معنوی دانشجویان می توان به اشکال در برخورد اقناعی با دانشجو، پاسخگویی ناکافی واحدهای آموزش معارف در این خصوص، نبود برنامه منسجم برای پرداختن به این موضوع در برنامه آموزشی به دو دلیل اشباع برنامه آموزشی فعلی و نامشخص بودن ابعاد عملیاتی مفهوم سلامت معنوی برای برنامه‌ریزی، و کمبود مربی و الگوی جامع در بستر آموزشی اشاره کرد.

وی افزود: به نظر میرسد هدف اصلی نظام آموزش علوم پزشکی کشور باید ارتقا سلامت معنوی دانشآموختگان خود باشد که در این صورت قطعاً در مقام درمانگر و یا مرجع در جامعه، بر ارتقا سلامت معنوی عموم جامعه نیز تاثیر میگذارد. برای این مهم به نظر میرسد باید در حیطه شناختی از واحدهای مرتبط استفاده نمود که مهمترین آنها دروس معارف است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کردن مفاهیم سلامت معنوی در درون درس ها را از جمله اهداف دیگر سلامت معنوی عنوان کرد و گفت: لازم است به حد کمال الگوسازی نمود تا در حیطه عاطفی و احساسی دانشجویان نیز اثرگذاشت؛ اما تمام اینها منوط به توافق بر روی بعضی مفاهیم کلیدی است که از نظر تئوریک قوی و مورد توافق صاحبنظران باشد متاسفانه هنوز بر روی بعضی مفاهیم کلیدی مانند تعریف سلامت از دیدگاه اسلامی به جملاتی واضح و روشن نرسیده‏ایم.

وی در پایان تاکید کرد: ترجمان سلامت معنوی در حرفه پزشکی واضح نیست و سوالات پایه نسل جوان را باید پاسخ دهیم.

جستجو

جشنواره علمي فرهنگستان

گزارش و گفتگو

به-یاد-مرحوم-دکتر-کمال-لطفی نویسنده: دکتر علی خلج ( عضو پیوسته و رئیس گروه علوم...
کرونا-با-مشارکت-مردم-مهار-شدنی-است نویسنده : دکتر بیژن صدری‌زاده مدیر سابق مبارزه...

پیوندها

 

 

 

ورود به سایت