سه شنبه 1402/06/14 03:06
شماره :
1131
همزمان با روز داروساز در فرهنگستان علوم پزشکی

مروری بر آراء حکیم رازی و تقدیر از این دانشمند ایرانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی، در این نشست جمعی از متخصصان حوزه سلامت در باره دستاوردهای طب رازی در شاخه های مختلف پزشکی از جمله دارودرمانی و دندانپزشکی سخن گفتند .

دکتر محمد علی محققی معاون علمی فرهنگستان، در این نشست که با مشارکت جمعی از اعضای زیرگروه تاریخ و مبانی پزشکی گروه‌ حکمت، طب سنّتی و طب دوران تمدن ایران و اسلام و گروه علوم دارویی فرهنگستان برگزار شد، به موضوع اهمیت درمان و مراجعه به پزشک در روایات پرداخت و با اشاره به توصیه ‌های اخلاقی رازی در درمان بیماران، ده ویژگی قابل توجه در حیات علمی این دانشمند پرآوازه ایران زمین را بر شمرد. 

در این مراسم دکتر علی خلج رئیس گروه علوم دارویی فرهنگستان علوم پزشکی، یکی از اهداف فرهنگستان را صیانت از میراث فرهنگی و تمدن اسلامی و ایرانی در عرصه سلامت دانست و افزود: در این راستا رشد و گسترش دانش‌هایی همچون فلسفه،حکمت واخلاق در فقه اسلامی در حوزه سلامت از سیاست‌های فرهنگستان است.

رئیس گروه علوم دارویی در این نشست گفت: ما امروز گردهم آمده‌ایم که از زوایای شخصیت و آثار حکیم محمد بن رازی سخن بگوییم.

دکتر خلج ادامه داد:مرحوم دکتر محمود نجم آبادی، آثار رازی را 271 کتاب و مقاله عنوان کرده است که در این میان در کتاب المدخل التعلیمی او، در باب کیمیاگری سخن به میان آمده است ونسخه فارسی این کتاب با ترجمه و تصحیح حسنعلی شیبانی امروزه به رایگان در اختیار علاقه مندان است.

او خاطرنشان کرد:رازی بروز بیماری و راه درمان آن را درتغذیه می جست و درکتاب المنافع التغذیه به تفصیل به این موضوع پرداخته است.

دکتر مهرناز کاتوزیان استاد تاریخ و فلسفه علم دانشگاه علوم پاریس نیز که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشت، در باب مفهوم تجربه در درمان ‌‌با دارو‌ از دیدگاه رازی سخن گفت. دکتر محمد ذاکر دندانپزشک و مترجم چندین اثر رازی از عربی به فارسی، دیگر سخنران این مراسم بود که که در باره داروهای به کاررفته در پرکردن دندان و آسیب‌های دندانی بر اساس کتاب الحاوی سخنانی را ایراد نمود .همچنین دکتر یونس کرامتی رئیس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران به معرفی رساله ابدال الادویه رازی که یکی از چند رساله کهن تالیف شده در باره داروهای قابل جایگزینی با یکدیگر است، پرداخت .دکتر محمدحسین ساکت وکیل پایه یک دادگستری و قاضی دیوان عالی کشور از دیگر سخنرانان این نشست بود. او که سابقه چندین ترجمه و تالیف در حوزه اخلاق پزشکی را دارد، در خصوص توصیه‌های رازی در اخلاق پزشکی و رساله به‌جامانده از او در این باب سخن گفت .

در پایان، سروده‌های دکتر عباس حاجی آخوندی استاد رشته فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از شاعران جامعه پزشکی به مناسبت روز داروساز حسن ختام مراسم گرامیداشت روز داروساز در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران بود. یادآور می‌شود؛ زمان برگزاری این نشست مشترک روز هفتم شهریورماه و همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم محمدبن زکریای رازی و روز داروساز و مکان مراسم محل سالن مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی بود.

پرکاربردها

اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها

بنرها

 

X