معرفی اصول آموزش مبتنی بر توانمندی
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل فرهنگستان، در جلسه مشترک گروه علمی آموزش پزشکی با گروه علمی فلسفه، اخلاق و علوم زیستی که امروز 15 آذرماه 1402 با حضور اعضای این دو گروه برگزار شد، رویکرد آموزش مبتنی بر توانمندی (CBME) و ظرفیت آن در نظام آموزش پزشکی کشورمان موردبحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه سخنرانان گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطالبی را در باره اصول و مبانی آموزش مبتنی بر توانمندی (Competency Based Medical Education) و روش استفاده از معیارهای فعالیت حرفهای قابل اعتماد در این رویکرد آموزشی (Entrustable Professional Activities: EPAs) بیان کردند. این رویکرد آموزشی از آغاز هزاره سوم و دهه پیش از آن با هدف تحول مثبت در آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر گروههای علمی همچون هیات ممتحنه رشته جراحی عمومی در آمریکا ضمن استفاده از این روش سریع و قابل اطمینان برای ارزیابی توانمندی حرفهای دانشجویان عمومی و تخصصی معیارهای خود را در این زمینه (EPA) چندی یکبار بهروزرسانی میکند.
در ادامه این جلسه گزارشی از روند مهارتهای حرفهای ضروری و قابل اعتماد در آموزش تخصصی رشته بیهوشی شامل کلیات آموزش مبتنی بر توانمندی در این حوزه و تدوین معیارهای فعالیت حرفهای (EPA) در آموزش تخصصی (دستیاری)، فوق تخصصی و فلوشیپ ارائه شد و مباحث دیگری همچون تجربه تدوین معیارهای فعالیت حرفهای برای دانشجویان عمومی، تدوین معیارها برای آموزش کادر حرفهای (FacultyT)، نقش هوش مصنوعی در تدوین این معیارها، نقش معیارهای فعالیت حرفهای در بهبود عملکرد حرفهای و بالینی فراگیر و همچنین حیطههای اخلاقی مطرح شد. در پایان نیز اعضای گروه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
راهنمای معیارهای فعالیت حرفهای قابل قبول (EPA) در حوزه بیهوشی کالج پزشکان کانادا در ادامه خبر برای آشنایی بیشتر با این رویکرد آموزشی به صورت فایل پیوست pdf آمده است.
پیوست | Size |
---|---|
epa-guide-anesthesiology-v2-e.pdf | 1.94 مگابایت |