دسته بندی
چهارشنبه 1402/12/16 02:01
شماره :
1661

گفتگوی علمی استادان فرهنگستان علوم پزشکی با مدال آوران المپیادی حوزه سلامت

اعضای گروه آینده نگری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت 9 اسفندماه 1402 ، میزبان مدال آوران المپیادی حوزه سلامت بودند؛ در این وبینار دانشجویان نخبه مدال آور در دو محور تحت عناوین: تحقق پاسخگویی اجتماعی در بیمارستان‌های آموزشی ایران: چالش‌ها و راهکارها و  مدل ارتباطی دانشگاه و صنعت برای نیل به دانشگاه‌های نسل چهارم در نظام آموزشی ادغام یافته نتایج تحقیقات خود را بیان کردند که در ادامه می‌خوانید.

تحقق پاسخگویی اجتماعی در بیمارستان های آموزشی ایران: چالش ها و راهکارها

اصلی‌ترین هدف تأسیس دانشگاه‌ها، پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر جوامع بوده است. تغییر الگوی علل مرگ‌ومیر، افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر و افزایش سالمندی جمعیت همگی سبب تغییر در انتظارات آن‌ها از نظام سلامت شده است. در نظام ادغام یافته ایران، بیمارستان‌های آموزشی سهم عمده‌ای از آموزش دانشجویان، پژوهش‌های بالینی، ارائه خدمات سلامت و بودجه دولتی نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهند؛ لذا با توجه به شکاف شناسایی‌شده بین وضع موجود و وضع مطلوب در این عرصه، بایستی ارتقای وضعیت پاسخگویی اجتماعی آنها در اولویت قرار گیرد. در گزارش حاضر با انجام مرور حیطه‌ای، اهم چالش‌ها و راهکارهای تحقق پاسخگویی اجتماعی بیمارستان‌های آموزشی ایران در حوزه پژوهش و آموزش پزشکی شناسایی شده و با پیمایش پرسشنامه‌ای از خبرگان و ذینفعان، اولویت‌بندی شده‌اند. این گزارش به دنبال آن است که با ارائه توصیه‌هایی سیاستی ناظر به مهمترین چالش‌های تحقق پاسخگویی اجتماعی در حوزه پژوهش و آموزش پزشکی بیمارستان‌های آموزشی ایران، گامی در جهت پرورش فارغ التحصیلانی توانمند بردارد تا در نهایت آنها بتوانند نیازهای جامعه در نظام ارائه خدمات سلامت را تامین نمایند.

تدوین مدل ارتباطی دانشگاه و صنعت جهت نیل به دانشگاههای نسل چهارم در نظام آموزشی ادغام یافته

مسئله ارتباط دانشگاه با صنایع یکی از حیاتی برای آینده کشور است چراکه چرخ حرکت اقتصاد و نوآوری گسترش مرزهای علم و شکوفایی در اقتصاد مقاومتی در بستر این ارتباط رخ میدهد. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی مالکیت فکری کشور ایران علی رغم وجود ظرفیت بسیار بالا در تولید علم(رتبه یک منطقه و رتبه ۲۰ جهان) از نظر اثربخشی و کاربرد علم در مقایسه با کشور های دارای وضعیت مشابه(هند با رتبه ۵۶ و ترکیه با رتبه ۳۹) در رتبه بسیار پایین تری قرار دارد(رتبه ۶۵ جهان). ظرفیتی که طی سال های اخیر توجه گسترده ای به استفاده از آن شده است و اسناد بالادستی کشور و بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان ذیربط که طی نگارش این سند مورد بررسی قرارگرفت خود گواه این موضوع است. بر همین اساس و برای کمک به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد داده های علمی با بررسی متون موجود از تجربیات داخلی و خارجی و گزیده نظرات پانل خبرگان تشکیل شده از متخصصان این حیطه جمع‌‌آوری شدند که شامل مجموعه ای از چالش‌ها، موانع، راهبرد های تجربه شده در داخل و خارج کشور و مدل‌ های توسعه روابط صنعت و دانشگاه بررسی می‌شدند. بر اساس داده های موجود و پیمایش پرسشنامه که شامل نمره دهی به گزینه های سیاستی استخراج شده بر اساس معیار های اجراپذیری، هزینه اثربخشی و نتایج مورد انتظار نهایی برای همه ذینفعان توسط خبرگان بود، سه گزینه سیاستی با بیشترین امتیاز انتخاب شدند و در قالب برنامه اجرایی به نگارش در آمدند.این سه گزینه سیاستی شامل ایجاد یک سامانه برخط جامع برای تسهیلگری و مدیریت روابط صنعت و دانشگاه با هدف استفاده بهینه از منابع وجود، جلوگیری از موازی‌کاری در گسترش زیرساخت‌های پژوهش، زمینه سازی برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در قالب مراکز مشترک بین سازمانی در بستر دانشگاه‌های علوم پزشکی که ساختار ادغام یافته دارند و سایر دانشگاه‌های کشور، با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت آنها برای نیل به نسل چهارم آموزش عالی روابط صنعت و دانشگاه را گسترش دهند. امید است سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان محترم با پیاده سازی گزینه های سیاستی پیشنهاد شده، به شعار سال یعنی " مهار تورم و رشد تولید" جامه عمل بپوشانند.

بنرها

 

X