تشویق رانندگان قانونمند با اعمال رتبهبندی
در نشست گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی کشور؛ رئیس پلیس راهور ازاعمال قانون تشویق رانندگان قانونمند با اعمال رتبه بندی خبر داد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل؛ صد و بیست و دومین نشست از سلسله نشستهای گروه سلامت اجتماعی که با با حضور دکتر سید حسن امامی رضوی؛ رئیس گروه سلامت اجتماعی و دبیر فرهنگستان پزشکی ،سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا پلیس راهور، سردار محمد باقر سلیمی معاون عملیات پلیس راهور فراجا و جمعی از اعضای گروه و نیز دانشجویان علاقهمند، 4 اردیبهشت ماه سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، موضوع "مداخلات روانی- اجتماعی در تصادفات رانندگی" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در کنار اجرای مقررات دقیق که در کل کشور فراگیر خواهد شد، یک اقدام تشویقی مناسب را هم در نظر گرفتهایم و آن موضوع " رتبهبندی رانندگان" است و رانندگانی که بتوانند بر اساس شاخصهایی که ما اعلام میکنیم و همچنین رفتارهای قانونمند، رتبه یک را کسب کنند، امتیازات فوق ویژهای دریافت خواهند کرد و رانندگان میتوانند رتبهبندی خود را از رتبه پایین تر با اجرای قوانین و مقررات به رتبه بالاترارتقاء دهند.
سردار حسینی اذعان داشت: مذاکرات در این راستا با بیمه مرکزی، وزیر کشور، و وزیر راه انجام شده است و مورد استقبال قرار گرفته و امیدواریم بهزودی اجرایی شود.
وی خاطر نشان کرد: مشخصات راننده قانومندی که رتبه یک را دریافت کرده است با ثبت شماره ملی در یک سامانه یکپارچه درج خواهد شد و می تواند از تخفیفات ویژه شهروندی مانند خدمات فرهنگی، اماکن ورزشی و خدمات درمانی و نیز خدمات بیمهای با تخفیف ویژه استفاده نماید.
سردار حسینی تاکید کرد: ما باید مردم را تشویق به قانونمندی کنیم و در مقابل با قانون گریزان نیز برخورد جدی داشته باشیم و رانندهای که قانون گریز است حق بیمه بیشتری باید پرداخت کند و فرد قانونگریز باید بداند در تمام ابعاد زندگی تاوان قانونگریزی را باید پرداخت کند .
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ما با یک نظام تشویق و تنبیه درست و منطقی میتوانیم بر اصلاح رفتار عامل انسانی موثر باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگر در کشور بتوانیم سرعت را مدیریت کنیم، تعداد کشتگان رانندگان ما نسبت به وضع موجود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت گفت: تجربه نشان داده است که بهترین و موثرترین راهحل در بحث کنترل تصادفات، عامل انسانی است و ما باید بسیار هدفمند بر روی این عامل مهم کار کنیم، هرچند که نباید سهم راهها و وسایل نقلیه را نادیده گرفت.
سردار حسینی ادامه داد: در کارشناسی تصادفات دو مقوله "وقوع" و"نتیجه و پیامد" و در مقوله وقوع، بالغ بر ۹۰ درصد "عامل انسانی" نقش دارد و در" نتیجه و پیامد" نقش خودرو و جاده پررنگ میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا بیان داشت: ما باید اقدامات سلبی در جهت اصلاح رفتار عامل انسانی را در پیش بگیریم، همچنین در بخش ایجابی، فعالیتهای فرهنگی و آموزشی را تقویت کنیم.
وی تاکید کرد: از نظر حقوقی آنچه که باعث بازدارندگی از جرم میشود "هزینه جرم" و حتمیت و قطعیت اجرای آن است یعنی اینکه ما بدانیم اقدام خلاف مقررات مستوجب مجازات خواهد شد.
سردار حسینی با اشاره به اینکه قرار است بخش عمدهای از ماموریتهای خود را با استفاده از تجهیزات هوشمند به بخش خصوصی واگذار خواهند کرد گفت: شرکتهای دانش بنیانی که قادر به طراحی، ساخت و یا تهیه تجهیزات هوشمند هستند، به وسیله دوربینها تخلف را ثبت میکنند و به راننده پیامک تخلف ارسال میشود و مواردی که خارج از قوانین و مقررات عمل کنند، جریمه خواهند شد.
وی افزود: در تجهیزات هوشمندی که قرار است انجام شود، یکی از تخلفاتی که برنامهریزی شده است و قرار است اعمال شود؛ کنترل "فاصله طولی" است واگر"فاصله طولی" همزمان با "سرعت" کنترل شود، تصادفات در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و اگر کشتهشدگان حوادث رانندگی ما به ۱۳ هزار نفر برسد از نظر آماری وضعیت نرمالی خواهیم داشت چرا که ما یک و یک دهم جمعیت کل دنیا را شامل میشویم.
سردار حسینی تاکید کرد: در سال جاری موضوع مورد مطالبه ما استحکام بدنه خودرو است و اعلام میکنیم در چند ماه آینده برای اولین بار در کشور مرکز آزمون تصادف راه اندازی خواهد شد و این مرکز وضعیت استحکام بدنه، شاسی و اجزای خودرو را مورد بررسی وآزمایش قرار میدهند و خودروها از خط تولید وارد این مرکز میشوند و در این مرکز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
سردار حسینی همچنین به مطالبهگری برای احقاق حق مردم توسط پلیس تاکید کرد و گفت: از وضعیت راهها نیز غافل نخواهیم شد .
با ارزوى توفيقات روز افزون مستمر الهى.ان شاءالله
جزاكم الله خيراً