تحلیل وضعیت آموزش بالینی در مراكز آموزشی درمانی
جلسه گروه علوم بالینی باحضور اعضای گروه 30 آبان ماه 1403 برگزار شد؛ در این جلسه گزارش طرح تحقیقاتی بررسی وضعیت موجود آموزش بالینی در مراکز آموزشی ارائه شد. به اعتقاد کارشناسان، آنچه از آموزش بالینی بدست میآید میتواند ناظر بر آموزش بر بالین یا آموزش مطالب بالینی یا حتی آموزش در مقاطع بالینی یا در مراکز آموزشی درمانی باشد. مفهوم آموزش بالینی مختص دانشکدههاي پزشکی نیست و گروههاي مختلف علوم پزشکی اعم از پرستاري - دندانپزشکی و ... را نیز شامل میشود. در حال حاضر افزایش ظرفیتهاي پذیرش دانشجویان براساس توسعه زیرساختهاي آموزشی نبوده است که خود منجر به افت کیفیت آموزش در تمام ردهها از جمله آموزش بالینی شده است. در نهایت باید پذیرفت روند آموزش بالینی پیچیده شده است و مولفههاي فراوانی طی مراحل انجام آموزش موثر بالینی به منظور تاثیر بر توانمندي اثرگذار هستند. بهنظر میرسد با انجام مطالعات تطبیقی در داخل و خارج از کشور بتوان سیر روند تغییرات و تحولات آموزش بالینی در کشور را دنبال کرد و جایگاه فعلی کشور در حیطه آموزش بالینی را براساس شرایط موجود در دیگر کشورها، مشخص کرد.