دسته بندی
شنبه 1404/02/27 02:07
شماره :
2396
دکتر مجید احمدی به مناسب ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات:

روابط عمومی بازوی کارآمد فرهنگستان علوم پزشکی در تحقق اهداف راهبردی سلامت

روابط عمومی بازوی راهبردی فرهنگستان علوم پزشکی در تحقق راهبردها و اهداف این نهاد ریشه دار نظام سلامت است.

در آستانه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات؛ گفت‌وگویی با دکتر مجید احمدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی انجام داده‌ایم تا نگاهی دقیق‌تر به نقش، عملکرد و برنامه‌های روابط عمومی این مجموعه داشته باشیم.

در این گفت‌وگو، دکتر احمدی به تبیین اقدامات انجام‌شده، برنامه‌های آینده و مسیر پیش‌روی روابط عمومی در تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی پرداختند. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل این گفت‌وگوست.

1. جناب آقای دکتر احمدی

 فرهنگستان علوم پزشکی در حوزه فرهنگ‌سازی سلامت، چه اهدافی را دنبال می‌کند و روابط عمومی چه اقدامات عملی در این راستا انجام داده است؟

با سلام و گرامیداشت روز جهانی روابط عمومی و خدا قوت به همکاران پر تلاشم در نظام سلامت ، یکی از نقاط تمایز فرهنگستان علوم پزشکی با دیگر نهادها توجه بیشتر این نهاد به تحقق اسناد بالادستی و نقشه راه است، یکی از این اسناد برنامه سوم راهبردی فرهنگستان علوم پزشکی است که محصول نظر جمعی از نخبگان نظام سلامت و عرصه سیاستگذاری سلامت است در این سند به موضوعاتی از جمله؛ ترویج سبک زندگی سالم، ارتقای سواد سلامت، و تقویت ارزش‌های اخلاقی در حوزه سلامت اشاره شده و روابط عمومی فرهنگستان کوشیده است با اقداماتی از جمله انتشار مقالات و محتواهای آموزشی در وب‌سایت فرهنگستان و شبکه‌های اجتماعی، گسترش سطح اطلاع‌رسانی در نرم‌افزارهای کاربردی متنوع ، برنامه ریزی در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران با هدف توسعه مهارت‌های ارتباطی در حوزه سلامت ، افزایش دامنه همکاری با رسانه‌ها برای انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط با فعالیت های فرهنگستان و تسهیل حضور اساتید پزشکی در رسانه ها ، تولید و پخش کلیپ‌ها و ویدئوهای آموزشی در مورد سبک زندگی سالم، شناسایی و معرفی الگوهای و تولید محتوای فرهنگی مرتبط با این الگوها به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نسبت به نهادهای متولی سلامت و به ویژه فرهنگستان علوم پزشکی بپردازد .

2. یکی از برنامه های راهبردی فرهنگستان علوم پزشکی توسعه "پیشرفت علم و فناوری در حوزه سلامت" است. روابط عمومی چگونه در معرفی دستاوردهای علمی و فناوری فرهنگستان نقش ایفا می‌کند؟

موتور محرکه فرهنگستان گروه های علمی و کارگروه ها هستند ، این گرو ها شامل سرامدان نظام سلامت می باشند که در هر هفته جلسات علمی آنها با در یک مسیر نظام مند مسایل حوزه سلامت را در لبه دانش جهانی پیگیری و چاره جویی می کند ، وظیفه ما در روابط عمومی برای نشر و بازتاب این سرمایه کمک به برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی، و ایجاد ارتباط با محققان داخلی و بین‌المللی ، انتشار اخبار و گزارش‌های مرتبط با پژوهش‌های انجام شده در در رسانه‌های مختلف، تهیه و پخش مستندهای علمی و گزارش‌های تصویری از پژوهشگران و دستاوردهای آنها،

انتشار گزارش‌های سالانه از دستاوردهای علمی فرهنگستان، معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف با تعریف جوایز و نشان های معتبر از جمله جایزه سلامت (جایزه دکتر مرندی)، جایزه استاد فقید دکتر نورالدین هادوی، جایزه استاد دکتر فریدون عزیزی، جایزه طرح تحقیقاتی برتر و جایزه مقاله برتر فارسی ، برگزاری نشست‌های خبری با حضور پژوهشگران برای معرفی دستاوردهای علمی جدید، همچنین تهیه مصاحبه با اساتید و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی به مناسبت‌های مختلف است .

3. "رصد نظام سلامت" یکی دیگر از محورهای کلان برنامه راهبردی است. روابط عمومی چه نقشی در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در این زمینه دارد و چگونه این اطلاعات را به اطلاع عموم می‌رساند؟

یکی از نقش های روابط عمومی نظارت بر نظام سلامت از طریق رصد مستمر اخبار و گزارشات و نیز تهیه گزارش‌های آماری و تحلیلی در مورد وضعیت سلامت کشور است که نمونه آن گزارش "وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در ایران" بود که با همکاری وزارت بهداشت تهیه شد. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان، مانند نشست "بررسی چالش‌های نظام سلامت ایران" که با هدف ارائه راهکارهای بهبود وضعیت سلامت برگزار گردید .

نقش فرهنگستان در مطالبه سیاست‌های کلان سلامت از جمله در تحقق نظام ارجاع و پرونده الکترونیک برای همه متولیان امر شناخته شده است و برای اجرای آن نیازمند شفافیت در ارائه اطلاعات مربوط به نظام سلامت، از طریق رصد دقیق و انتشار به‌موقع گزارش‌ها هستیم ، واقعیتی که غالبا مسئولین نظام سلامت نسبت به آن حساسیت های نادرستی دارند، اما افزایش اعتماد عمومی که همه ما خواهان آن هستیم محقق نخواهد شد جز در سایه شفافیت اطلاعات، آمارها و نشر دقیق اخبار و امکان رصد ونقد فرآیندها .

4. روابط عمومی فرهنگستان برای گسترش تعاملات خبری با رسانه‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

امروزه موضوع سلامت و رسانه و ژورنالیسم پزشکی از یک حوزه تجربی به رشته های دانشگاهی تبدیل شده است و ما نیز در روابط عمومی فرهنگستان تلاش می کنیم در یک چارچوب علمی، رویکردها و برنامه هایی را سامان دهیم و در این زمینه تلاش کرده ایم جلسات متنوعی با حضور خبرنگاران و سرویس‌های سلامت و سرویس اجتماعی رسانه‌ها برگزار کنیم. این جلسات در راستای گسترش تعاملات خبری و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع به عموم مردم انجام می‌شود. همچنین روابط عمومی در معرفی الگوهای سلامت با ابزارهای رسانه ای نقش فعالی داشته است .

5. چه برنامه‌هایی برای آینده در روابط عمومی فرهنگستان در نظر گرفته شده است تا بتواند مؤثرتر در تحقق اهداف کلان برنامه راهبردی عمل کند؟

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ارتباطات آن هم با سرعتی که جهان با آن روبرو است برای ما اجتناب ناپذیر است ، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای جذاب و علمی در کنار تقویت ارتباط با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی،آموزش مستمر کارکنان در زمینه ارتباطات، با هدف ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای آنها،

سنجش میزان تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگستان علوم پزشکی، با استفاده از ابزارهای مختلف سنجش افکار عمومی، توسعه همکاری با همه نهادهای سلامت پایه رویکردهای جاری و آتی روابط عمومی است که به تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در حوزه سلامت کمک می کنند.

نتیجه‌گیری:

از شما، برای وقتی که در اختیار ما گذاشتید و ارائه اطلاعات دقیق و شفاف سپاسگزاریم و امیدواریم فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بهره‌گیری از ظرفیت روابط عمومی خود، در تحقق اهداف برنامه راهبردی سوم و ارتقای سلامت جامعه، همواره موفق و پیشرو باشد. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در حوزه سلامت، امیدواریم فرهنگستان بتواند با تکیه بر فعالیت‌های خود، نقش موثری در تقویت این دو مقوله ایفا کند و به ارتقای سلامت جامعه کمک کند.

X