دوشنبه 1402/11/9 10:59
شماره :
1562
بررسی علمی کتب درسی دوران ابتدایی نشان داد:

جای خالی آموزش سلامت روان برای کودکان در آستانه بلوغ

در نشست گروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی که 27 دیماه 1402 باحضور اعضای گروه و جمعی از مدیران و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش برگزار شد؛ گزارشی از تحلیل محتوای کتاب‌های سال 1401 و 1402 درسی پایه‌های اول تا ششم از نظر آموزش سلامت ارائه شد.

در این نشست مشترک دکتر طیبه رخشانی دانشیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نتایج مطالعه‌ای تحلیلی را بر روی 38 کتاب درسی مقطع ابتدایی ارائه کرد که به بررسی مولفه‌های چهارگانه سلامت، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، محیط زیست و مباحث مرتبط اختصاص داشت. به اعتقاد کارشناسان دوره ابتدایی یکی از مهم‌ترین مقاطع در نظام‌ آموزشی کشور برای ارتقای سواد سلامت محسوب می‌شود؛ لذا سرمایه‌گذاری در این بخش بنيادی، امری مهم و بی‌بدیل محسوب می‌شود.

نتایج تحليل محتوی کتاب‌های دبستان از نظر مؤلفه‌های سلامت (معنوی، روانی، جسمی، اجتماعی، بهداشت محیط، فاکتورهای خطر) بیانگر توزیع نامتعادل ابعاد سلامت در کتاب‌های مقطع دبستان است. در این جلسه مطرح شد که با توجه به نقش کتاب‌های اول دبستان در مسئله آموزش و ایجاد زمينه برای تربيت و زیر‌ساخت سازی ذهنی کودکان، لازم است به تمام ابعاد سلامت به طور یکسان در کتاب های اول و دوم پرداخته شود. مطالب باید متناسب با نیازهای سنی وارد کتاب‌های درسی شود و آموزش ارتقاء سلامت و مولفه‌های آن و اتخاذ سبک زندگی سالم  بهتر است از همان سال‌های اول ورود به مدرسه در کتاب‌های درسی وجود داشته باشد. همچنین نتایج بررسی تحلیلی کتب درسی اول تا ششم ابتدایی از نظر محتوای آموزشی در باره مولفه‌های گوناگون سلامت حاکی از فقدان مطالب موردنیاز کودکان در باره سلامت روان در سال‌هایی است که آنها این  پرمخاطره بلوغ و فشارهای روانی ناشی از آن را طی می‌کنند.

برای آشنایی با حضار این نشست و مرور مباحث مطرح شده می‌توانید گزارش این جلسه و دیگر جلسات گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان علوم پزشکی را (به‌صورت فایل PDF) از صفحه اختصاصی گروه دریافت کنید. (اینجا)

بنرها

 

X