الگوسازی چندبعدی از چهرههای هنری، رویکرد تازه نظام سرمایهداری
دکتر مرتضی منطقی پژوهشگر دعوت شده به نشست دانشجویی همایش سلامت معنوی اسلامی در سخنرانی خود تاکید کرد: نباید تاثیر چهرههای چندبعدی را که به عنوان الگو به جوانان معرفی میشوند، نادیده گرفت زیرا هم اکنون سرمایهداری برای تاثیر بر ذهن جوانان، از چهرههای هنری، الگوهای چندبعدی میسازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر مرتضی منطقی، استاد روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، با اشاره به اهمیت الگوهای چندبعدی در رسانههای نوین گفت: الگو ممکن است پلی برای تبدیل جامعه مُوّحد به جامعه مشرِک شود، زیرا کودکان حتی از 15 ماهگی الگوبرداری میکنند و این الگوبرداری در طبع انسان وجود دارد. وی با بیان اینکه سیر تاریخی الگوها اینگونه بوده که ابتدا تک بعدی بودهاند و ویژگیهای ظاهریشان موردتقلید قرار میگرفت افزود: در چند دهه اخیر الگوها دوبعدی شده و جریان ورزشی و هنری در هم ادغام شدند، اما در حال حاضر الگوها چند بعدی هستند و مانند گروه هنری 7 نفره اهل کره جنوبی (بی تی اس ها) که چند برابر الگوهای سابق اثرگذار هستند. وی افزود: این افراد یک گروه موسیقی کرهای را تشکیل دادهاند که در جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است و علاوه بر جذب توریست و درآمدزایی برای اقتصاد کره، نقش مهمی در اشاعه و معرفی فرهنگ رایج دراین کشور را به جهانیان داشته است.
دکتر منطقی با بیان اینکه در فضای کنونی پرورش چنین الگوهایی استعدادیابی از سنین پایین صورت میگیرد و برای افرادی که انتخاب میشوند، حتی جراحیهای پلاستیک را در نظر میگیرند و سبک زندگی آنها را کمپانیهای پشتیبان آنها تعیین میکنند، گفت: سفید کردن پوست، رنگ کردن موها نیز در دستور کار آنها است و آنها را از ازدواج منع میکنند تا هواداران مونث، آنها را شوهر بالقوه خود در نظر بگیرند و به آنها انس بگیرند.
استاد روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: این گروه در ترانههایش محتواهای جذابی ارائه میکند و ابعاد روان شناختی را در موسیقیهای خود در نظر گرفته همچنین مسائل جوانان را مطرح میکند. ازین رو اعتماد به نفسی همراه با شناخت در راستای نگرش خود را به مخاطبان منتقل میکند اما در واقع زاویههای انحرافی بسیار شدید در این نگرش وجود دارد که نوجوانان و جوانان را به انحراف میکشد. وی گفت: کمپانی بی تی اس تبلیغات خاصی دارد، تورهای جهانی را هدایت میکند، و در عینحال با خبرگزاریهای زرد مرتبط است تا بتوانند الگوها را در سطح گسترده تری ترویج کند. دکترمنطفی به اهداف این گروه اشاره کرد و اذعان داشت: این کمپانی در درجه اول به دنبال پول است و تبلیغهایشان مملو از فرهنگ آمریکایی و برندهای آمریکایی است که با اهداف اقتصادی مشخص بتواند تأثیراتی را در سطح فردی و اجتماعی بر روی فرهنگ، روان و سبک زندگی هواداران خود بگذارد. وی در پایان الگوهای چند بعدی را به شدت در دنیای امروز تأثیرگذار دانست و گفت: اینگونه گروهها، سبک زندگی انسان را از تکلیف مداری به لذّت مداری تغییر میدهند و تحولات روانشناختی در کاربران خود ایجاد میکنند که با بالابردن هیجانات، تفکر منطقی را در نسل جدید تضعیف میکند.
در ادامه نشست دانشجویی هشتمین همایش ملی سلامت معنوی، سخنران بینالمللی؛ دکتر اسکات ویتکوویچ پژوهشگر و فیلسوف مسلمان از کشور چک اسلواکی با اشاره به تاثیرات مبانی معنوی بر درمان گفت: پیروی و اطاعت از پیامران اقتضا میکند که پزشکان نباید تنها به درمان بپردازند و خود را به دانش پزشکی و تجربههای طبابت محدود کنند، بلکه فراتر از اینها، یک پزشک خوب باید به مبانی و بنیانهای معنوی ضروری در درمان توجه داشته باشد که موجب تندرستی و امید در بیمار میشود و در نتیجه این رویکرد میتواند بیمار را بهبود ببخشد و او را برای مبارزه با رنج و درد بیماری قوی کند.
وی گفت: باید به ابعاد معنوی بیمار در روند درمان توجه شود و اگر یک پزشک توجه همه جانبه به بیمار خود نداشته باشد و ارتباط ابعاد جسمانی، روان شناختی و معنوی را نادیده بگیرد، نه تنها ممکن است فرایند درمان به نتیجه نرسد، بلکه ممکن است به بیمار آسیب برساند. وی درپایان گفت: توصیه متواضعانه من به مدارس و دانشکدههای پزشکی این است که یک رویکرد کلنگر و همه جانبه به پزشکی را در پیش بگیرند که تمام ابعاد یک بیمار را در نظر بگیرد و تنها در صورت اتخاذ این رویکرد همه جانبه است که پزشکان میتوانند به صورت کامل وظیفه خود را نسبت به بیماران ادا کنند و به رسالت خود که حفاظت از سلامت جامعه است برسند و به صلح در هر دو جهان دنیا و آخرت دست یابند.