دکتر کامران باقری لنکرانی رئیس گروه ارتقای سلامت فرهنگستان پزشکی:

مسئولیت ارتقای سواد سلامت در جامعه به عهده دولت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر کامران باقری لنکرانی رئیس گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان در نشست "نقش‌آفرینی دانشجویان دکتری و فارغ ‌التحصیلان جوان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت کشور"، با اشاره به مغفول ماندن رشته ارتقاء سلامت گفت: امیدواریم با توجه به اهمیت ارتقاء سلامت در کشور، به جایگاه این رشته در نظام سلامت بیشتر توجه شود .دکتر لنکرانی افزود: رشته آموزش و ارتقاء سلامت، حدود سه دهه است که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و در این رشته تحولات چشمگیری را شاهد بوده‌ایم. وی گفت: ابتدا تمرکز این رشته بر روی آموزش بود و تا قبل از دهه هشتاد، نام این رشته، آموزش بهداشت بود اما بعدها، متوجه شدیم آموزش صرف، به ‌تنهایی نمی‌تواند اهداف این رشته مهم را محقق سازد و در نتیجه این رشته در سال 1385 نامش از آموزش به آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت تغییر کرد و این در حالی است که در سطح جهانی، ده سال بعد در سال 2015 این تغییر نام اتفاق افتاد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی که در کارنامه کاری خود سابقه هدایت وزارت بهداشت را دارد، خاطر نشان کرد: تغییر رفتار سالم تنها با آموزش صرف قابل اجرا نیست و ما به محیط حمایت طلبی از حمایت قانونی گرفته تا تسهیل رفتار‌های سالم، نیاز داریم. دکتر لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت خاطرنشان کرد: در بحث سواد سلامت باید سواد سلامت موسسه‌‌ای را از سواد سلامت فردی تفکیک کنیم، مسئولیت سواد سلامت بر عهده مردم نیست و این مهم بر عهده حاکمیت است. لیکن فردی که از سواد سلامت برخوردار است، بهتر از دیگران می‌تواند از خدمات سلامت استفاده کند.

وی افزود: این نشست با حضور دانشجویان مقطع دکترای رشته ارتقاء سلامت، اعضای هیئت ممتحنه این رشته، اعضای انجمن رشته ارتقاء سلامت و اعضای گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان، با هدف همفکری دانشجویان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد و امیدواریم رشته ارتقاء سلامت بتواند به جایگاه واقعی خود در نظام سلامت دست یابد. گفتنی است نشست" نقش‌آفرینی دانشجویان دکترا و فارغ ‌التحصیلان جوان رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت کشور/ چالش‌ها و راهکار‌ها 25 آبانماه 1402 در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور در سالن کتابخانه برگزار شد.

گفتگوی روابط عمومی وامور بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی را با آقای دکتر لنکرانی در بخش چندرسانه ای وبگاه فرهنگستان مشاهده فرمایید.(اینجا)

بنرها

 

X